לב נקי: השפעת חומרי ניקוי על בריאותנו

20.04.2016 / פורסם ברפואה
השפעת חומרי ניקוי על הלב

בשבוע שלפני חג הפסח פוגשים הצוותים הרפואיים בבתי החולים את מספר המקרים הרב ביותר של הרעלות כתוצאה משאיפה או בליעה של חומרי ניקיון וכימיקלים שונים. חג הניקיון הלאומי? יש לכך השלכות, ולא כולן חיוביות.

דוח של "המרכז הארצי למידע בהרעלות" בבית החולים רמב"ם שפורסם ב-2013, מצביע על עלייה של 22% בחשיפות לרעלים בקרב כלל האוכלוסייה בשבוע שלפני חג הפסח, כאשר כ-45% מהחשיפות לרעלים מיוחסות לילדים מתחת לגיל 6. במקרה של הרעלות בילדים, הרוב המוחלט של המקרים מתרחש בבית עקב מגע עם חומרי ניקיון והדברה שונים, חומרים כימיים ותרופות אשר נמצאים בטעות בהישג ידם.

הדובון בלע סבון: השפעת חומרי ניקוי על בריאותנו

השפעתם של חומרי הניקוי על בריאותנו נחקרה רבות בספרות הרפואית. בסקירה האחרונה והמעודכנת ביותר שפורסמה, נבדקו כ-24 מאמרים משנת 1976 עד 2012 אשר עסקו בהשפעתם של חומרי ניקיון על מחלות נשימתיות בקרב עובדי ניקיון מקצועיים.

נמצא כי שימוש בחומרי ניקיון הכוללים בין היתר אקונומיקה, ספריי לניקוי וחומרים על בסיס אמוניה קשורים במחלות שנובעות מגירוי יתר של מערכת הנשימה – נזלת אלרגית ואסטמה. בנוסף, נמצא כי עובדים שעסקו בניקיון בסביבה ביתית בהשוואה לכאלו שלא, היו בסיכון גבוה יותר לאסטמה, ככל הנראה בשל ריכוז החומרים המוגבר בחלל המצומצם שבו הם עובדים. המלצות החוקרים למניעת מחלות הקשורות בחשיפה לחומרי ניקיון כללו בין היתר מעבר לחומרים הגורמים לגירוי מופחת של מערכת הנשימה, והימנעות מערבוב של חומרי ניקיון (ובמיוחד אקונומיקה) יחדיו.

מחקר נוסף בקרב 183 עובדי ניקיון בבית חולים בקליפורניה בדק את מאפייני העובדים והתסמינים הנפוצים שהם פיתחו בחשיפות לחומרי ניקיון שונים. בין השאר, נבדקו ההשפעות גם באופן מגדרי. התוצאות: נמצא כי עובדות ניקיון היו בעלות סיכוי גבוה יותר באופן מובהק לפתח תסמינים בהשוואה לעובדים (45% בהשוואה ל-25% בהתאמה), כאשר התלונות הנפוצות היו נשימתיות (31%) ואלו כללו בין היתר נזלת (19%), קוצר נשימה (7%) וצפצופים (4%). בשכיחות נמוכה יותר ניתן למצוא תלונות על בעיות ראייה (15%), בעיות נוירולוגיות (13%), דלקת עור אלרגית (6%) ותלונות המאפיינות את מערכת העיכול (3%).

קצב הניקיון וקצב הלב

מחקר אחד בדק את ההשפעה של חשיפה לחומרי ניקוי על שונות קצב הלב – Heart rate variability, הנקבעת על ידי מדידת מרווחי הזמן שבין פעימות הלב. ומדוע שבכלל יהיו שינויים בקצב הלב? כיוון שהדופק מושפע מ:

  • המערכת הסימפטטית (הקשורה לרמות אדרנלין וfight or flight response) המאיצה את קצב הלב;
  • והמערכת הפרא-סימפטטית, הקשורה לרוגע ומאטה את קצב הלב.

שתי המערכות פעילות באופן תמידי ושינויים מיידיים באיזון ביניהן מביאים לשוני בקצב בכל פעימה ופעימה. ירידה בשונות קצב הלב מעידה על  עלייה יחסית בפעילות המערכת הסימפטטית, והיא קשורה לעלייה בתמותה ממחלות לב כליליות.

נחזור אל המחקר. המחקר בדק 581 מבוגרים משווייץ, רובם נשים, אשר התבקשו לדווח על תדירות השימוש בחומרי ניקיון בביתם, ומדד את שונות קצב הלב שלהן. התוצאות: ככל שתדירות השימוש בחומרי ניקוי גברה – גברה הירידה בשונות קצב הלב, במיוחד כאשר חומרי הניקוי כללו תרסיסים ומוצרים המכילים תוספי ריח.

תוצאות המחקר מלמדות ששימוש מוגבר בחומרי ניקוי עשוי להשפיע בטווח הארוך על תחלואה לבבית. מה יכול להיות ההסבר לכך? השימוש בחומרי ניקוי ביתיים, לרבות תרסיסי ריח, גורם לשאיפת חומרים רעילים שעשויים לגרום לאינטראקציה עם חומרים אורגניים בגוף, ותגובתיות זו עשויה להוביל ליצירת חומרים רעילים חדשים, ואף רעילים יותר. כתוצאה מכך יכולות לצוץ בעיות נשימה המשפיעות על תחלואה לבבית בהמשך.  גם יצירת דלקת בדרכי הנשימה יכולה להשפיע על תהליכי דלקת, כגון טרשת עורקים, במקומות אחרים בגוף.

הסכנות המיידיות של מגע עם חומרי ניקוי והטיפול בהן

מלבד ההשפעות העקיפות על בריאותנו, חומרי הניקוי עלולים להוביל לפגיעות מיידיות שיש לטפל בהן:

שאיפה של חומרי ניקוי

הסכנה:  קוצר נשימה, סחרחורות, חולשה קיצונית ואף כוויות בדרכי הנשימה.

הפעולה: להפסיק מיידית את החשיפה לחומר, לפתוח חלונות ולאוורר את החדר ככל שניתן ולצאת לשאוף אוויר צח. במידה שצעדים אלו אינם מובילים לשיפור במצב, יש לפנות לסיוע רפואי.

בליעה של חומרי ניקוי

הסכנה: בליעת חומרי ניקוי מוגדרת מיידית כמצב חירום המצריך טיפול מיידי. חומרי הניקוי עלולים לגרום לכוויות כימיות בחלל הפה ובשאר חלקי מערכת העיכול. במקרים חמורים במיוחד עלולות להיווצר היצרויות, חסימות או התנקבות של מערכת העיכול.

הפעולה: פנייה מיידית לסיוע רפואי. בניגוד לאינסטינקט הראשוני, בשום אופן אין לגרום להקאה. יתרה מזאת, אין לנסות לשתות ולאכול פתרונות "פלא" למיניהם, שאינם מסייעים ואף עלולים להחמיר את המצב.

מגע של חומרי ניקוי עם העיניים

הסכנה: עלול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בקרנית, שהיא מבנה אנטומי חיוני בתהליך הראייה.

הפעולה: טיפול ראשוני מיידי ופנייה לסיוע רפואי. הטיפול הראשוני: יש להטות את הראש תחת הברז, לפקוח עיניים ולשטוף אותן במי ברז קרים 15 דקות. לאחר הטיפול הראשוני, יש לפנות מיידית לגורם רפואי מוסמך להמשך טיפול.

מגע של חומרי ניקוי עם העור

הסכנה: גורם למגוון בעיות החל מדלקת מקומית, תגובה אלרגית או במקרים חמורים כוויות עוריות.

הפעולה: יש לשטוף את האזור שנפגע במים פושרים ולפנות לעזרה רפואית. חשוב להקפיד ולא למרוח חומרים שונים על אזור הפגיעה. במידה שחומר הניקוי נשפך על הביגוד, ראשית יש להסיר את כל הבגדים שבאו במגע עם החומר, ולשטוף את העור החשוף במים פושרים.

כללי ברזל למניעה

הפיקח, כידוע, לא נכנס לצרות שחכם יודע לצאת מהן. לכן יש חשיבות עליונה במניעה מלכתחילה של פגיעות מחומרי ניקוי:

  1. יש למקם את חומרי הניקוי בארון ייעודי, גבוה, שאפשר לנעול. אין לכם מנעול? יש פתרונות זולים ופשוטים לנעילת ארונות רגילים שתוכלו לרכוש בכל חנות לממכר מוצרי תינוקות וילדים.
  2. אין לאחסן חומרי ניקוי שלא באריזתם המקורית: לא רק שאנו עשויים להתבלבל בין החומרים אלא שלאחר פגיעה לא נוכל לתת מידע רפואי חיוני המצוי על האריזות המקוריות.
  3. מומלץ לרכוש מוצרי ניקיון עם מנגנון פתיחה מורכב המאפשר הפעלה רק לאחר ביצוע פעולה מקדימה, זאת כדי למנוע שימוש בטעות על ידי ילדים.
  4. אסור בתכלית האיסור לערבב חומרי ניקוי זה עם זה, ובמיוחד אקונומיקה עם חומרים חומציים. הדבר עלול לגרום לשחרור גזים רעילים לנשימה.
  5. הקפידו לקרוא את הוראות השימוש במוצר טרם השימוש בו.

במקרה של חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל יש לפנות לרופא המשפחה, מוקד קופת החולים או מד"א לצורך סיוע רפואי. כמו כן, לרשותכם מספר הטלפון של "המרכז הארצי למידע בהרעלות" בבית החולים רמב"ם – 04-7771900. לאחר הערכה ראשונית של הגורמים הללו יוחלט אם יש צורך להתפנות למיון להמשך טיפול, ובמקרה כזה הקפידו להביא את אריזתו המקורית של החומר הרעיל על מנת שניתן יהיה לזהותו ולטפל בהתאם.

חג פסח שמח, נקי ובטוח!

 

המחבר: יעקב (קובי) מגרלי הוא בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, ותלמיד לתואר מוסמך בבריאות הציבור במסגרת מסלול MD/MPH

 

מקורות:
  1. Folletti, I., Zock, J. -., Moscato, G., & Siracusa, A. (2014). Asthma and rhinitis in cleaning workers: A systematic review of epidemiological studies.Journal of Asthma, 51(1), 18-28. doi:10.3109/02770903.2013.833217
  2. Lee, S.-J., Nam, B., Harrison, R. and Hong, O. (2014), Acute symptoms associated with chemical exposures and safe work practices among hospital and campus cleaning workers: A pilot study. Am. J. Ind. Med., 57: 1216–1226. doi: 10.1002/ajim.22376
  3. אתר משרד הבריאות, כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים לקראת חג הפסח, http://tinyurl.com/zglmj7m
Mehta AJ et al.
 Heart Rate Variability in Association with Frequent Use of Household Sprays and Scented Products in SAPALDIA. Environmental Health Perspectives, 2012;1290: 958-964

כתיבת תגובה

TOP