דואגים לילדים? תלוי באיזה סרט אתם חיים

11.04.2015 / פורסם בפעילות גופנית

שני תסריטים – מצאו את ההבדלים

תסריט אחד: עוד יום עבודה נגמר. אתם מגיעים הביתה ומתיישבים עם ערימת נשנושים מול הטלוויזיה. בוהים במסך עד שנרדמים מולו כבדים ומשועממים.

תסריט שני: עוד יום עבודה נגמר. אתם מגיעים הביתה, מחליפים את בגדי העבודה בבגדי ספורט נוחים ויוצאים לצעוד חצי שעה סביב השכונה. חוזרים, אוכלים ארוחת ערב מזינה וטעימה ורק אז יושבים לבהות קצת. אתם נרדמים שבעים ומרוצים.

לא משנה מה התסריט שמתאר טוב יותר את החיים שלכם בפועל, יש מי שצופה בו מדי ערב. הילדים שלכם. כן, אלה שגדלים לכם ממש מתחת לאף בקצב מסחרר, צופים בכם, ומפנימים את אורחות החיים שלכם. אם אתם חיים על פי התסריט הראשון גם אתם וגם ילדיכם עלולים לגלות שזוהי התחלה של סרט רע:

תחילתו של מעגל חיים שלם של חוסר בפעילות גופנית אשר המוביל להשמנה, לבעיות בריאות וגם למצב רוח רע. התסריט השני מוצלח הרבה יותר. מי יודע, אולי הוא יזכה אתכם באוסקר לתפקיד הבריא הראשי. למרבה הצער, העובדות מוכיחות שרובנו בוחרים דווקא בתסריט הראשון.

רמת העיסוק בפעילות גופנית של ילדים ונוער במדינת ישראל היא מהנמוכות בעולם.  ארגון הבריאות העולמי ממליץ לילדים ונוער על פעילות גופנית אירובית (בינונית עד עצימה) של 60 דקות ביום.

במחקרים שנערכו בארץ התברר כי:

א.  בנות עוסקות בפעילות גופנית פחות מבנים.

ב. רמת הפעילות הגופנית יורדת עם העלייה בגיל, הן בקרב הבנים והן בקרב הבנות.

ג.  האוכלוסייה הערבית ממעטת לעסוק בפעילות גופנית ביחס לאוכלוסייה היהודית.

ד. ילדינו מחזיקים בשיא המפוקפק של אלופי העולם בזמן מסך (צפיה בטלויזיה, שימוש במחשב, טלפונים ניידים וכדומה)

אל תאשימו את הילדים. הסתכלו קודם על עצמכם.

 

אזהרת ספוילר: הסרט הזה יגמר רע

על פי מחקרים חוסר בפעילות גופנית מציב סכנות רבות, החל בגיל הילדות וכלה בגיל הבגרות, והוא אף פוגע בתוחלת החיים:

  • ילדים שאינם פעילים בילדות נמצאים בסיכון גבוה להיות שמנים כבר בילדותם ולהפסיד ימי לימודים בבית הספר בשל בעיות בריאות.
  • בגיל ההתבגרות יהיו ילדים אלו בכושר גופני נמוך יותר מהילדים העוסקים בפעילות גופנית והישגיהם הלימודיים בבית הספר יהיו נמוכים יותר. הסתבר למשל שבנות שאינן פעילות נמצאות בסיכון של 51% יותר להישאר כיתה בבית הספר לעומת בנות העוסקות בפעילות גופנית.
  • בבגרותם צפויים הילדים שאינם פעילים גופנית להרוויח פחות.

ילדים שאינם פעילים נמצאים בסיכון כפול לפתח מחלת השמנה מהילדים הפעילים והסבירות שיהיו אנשים חולים גבוהה יותר. הם יהוו נטל על מערכת הבריאות ותוחלת החיים שלהם צפויה להיות נמוכה  ב-5 שנים מזו של חבריהם הפעילים.


בשורות טובות: אפשר לשנות את סוף הסרט

להורים תפקיד משמעותי ביותר בהקניית הרגלי פעילות גופנית לילדיהם, בעצם היותם מודל לחיקוי.  ילדים בגיל הגן שהוריהם אינם פעילים סיכוייהם גבוהים מאוד להיות לא פעילים בעצמם.

באמצעות שינוי של כמה הרגלים יומיומיים נוכל לתרום רבות לעתיד טוב יותר לנו ולילדינו:

  • בחרו בתסריט השני: אתם מודל החיקוי המרכזי של הילדים שלכם. אם אתם תעסקו בספורט בפעילות גופנית – גם הם יעסקו בספורט יהיו פעילים, אם אתם תזפזפו מהכורסה – גם הם יגדלו להיות בטטות כורסה.
  • נסו ליצור הזדמנויות לפעילות גופנית משותפת עם הילדים: משחקים בחוץ, טיולים בסביבה הקרובה במהלך השבוע ובמקומות יפים ומעניינים בסוף השבוע.
  • כוונו את הילדים לעסוק בפעילות שאותה הם אוהבים ובה הם טובים. הצלחות ספורטיביות יזמנו עוד עיסוק ספורטיבי.

מסתבר שהכושר של ילדינו מתחיל בתוכנו. אימוץ אורח חיים בריא ופעיל על ידי ההורים לא רק יתרום להם אישית אלא יעודד את הילדים להפוך למבוגרים ספורטיביים. ההחלטה הלא קשה הזו, תשפיע על שרשרת דורות שלמה, שילמדו זה מזה לאמץ באופן טבעי אורח חיים בריא. האחריות שלכם כהורים היא למעשה גם לניני הנינים שלכם. אז קדימה: צאו להליכה. עכשיו.

 

הכותבת היא ד"ר אסנת קידר, מ"מ מנהלת המרכז לבריאות לב האישה

 

 

כתיבת תגובה

TOP