דיאטטי זה משמין?

מחקרים שהתפרסמו לאחרונה עוררו סערה כאשר קבעו כי שתיית משקאות דיאטטיים גורמת דווקא לעלייה במשקל. אלא שרוב המחקרים הללו בוצעו על עכברים ולאו דווקא על בני אדם. ועם זאת, מוקדם עדיין לחגוג עם כוס משקה דיאט. בדרך עקיפה, משקאות דלי קלוריות אכן עלולים לתרום לעלייה במשקל. אז מה עדיף לשתות? מים!   

 

העולם כולו רעש וגעש לאחרונה בעקבות מחקרים חדשים שהתפרסמו, ואשר קבעו כי שתיית משקאות דיאטטיים גורמת דווקא ל…עלייה במשקל. אך האם זה באמת נכון? התשובה, כפי שאמר פעם מי שאמר היא: כן – ולא.

אם נבדוק היטב, נמצא שמרבית המחקרים הנ"ל נעשו על עכברים, שאינם בדיוק המקבילה הביולוגית לגוף האנושי. נכון לעכשיו, לא נמצאו עדויות מחקריות לכך שמשקאות הממותקים בממתיקים מלאכותיים דלי קלוריות מגבירים את התיאבון או מביאים לעלייה במשקל בקרב בני האדם.

ועדיין, אין סיבה להרים כוסית – גם לא של משקה דיאטטי – ולחגוג את הפרכתן של מסקנות המחקר. ראשית, משום שהמחקרים בנושא זה מועטים יחסית וישנו צורך במחקר נרחב יותר על מנת להגיע למסקנות חד משמעותיות. ושנית, כי שתיית משקאות דיאטטיים אכן עלולה לגרום בעקיפין לעלייה במשקל. כיצד? יש שתי דרכים אפשריות לכך.

כדי להבין את הדרך הראשונה, צריך להקדים ולהסביר, כי בניגוד לממתיקים טבעיים כמו סוכר (סוכרוז) או סוכר הפירות (פרוקטוז) המכילים לפחות 10 קלוריות לכפית, בממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים, סכרין, סוכרלוז ואחרים אין כלל קלוריות, או שיש מעט מאוד. בממתיקים אלה משתמשים בין היתר במשקאות הדיאטטיים, וכך מספקים פיתרון מתוק ודל קלוריות או חסר קלוריות לחלוטין.

כאמור, מחקרים שנעשו על עכברים הצביעו על כך שצריכת מוצרי דיאט עשויה לגרום דווקא לעלייה במשקל. המחקרים מציעים תיאוריה הגורסת כי הגוף "מתוכנת" לעבד אוכל טבעי כמו סוכר, המעניק טעם מתוק וגם את הקלוריות הנלוות. זוהי למעשה "עסקת חבילה" שאותה הגוף מזהה באופן טבעי. כאשר צורכים ממתיקים מלאכותיים, מקבלים את הטעם המתוק אבל לא מקבלים את הקלוריות. חוסר האיזון הזה יוצר מצב בו הגוף יחפש אוכל מתוק שיספק לו גם את הקלוריות ש"חסרות" לו. תיאוריה זו טוענת כי את הקלוריות שלא קיבלנו במוצר הדיאט, נחפש ונשלים באופן בלתי מודע במקום אחר, מה שיגרום לאכילת יתר ולעלייה במשקל.

הדרך השנייה שעשויה לגרום בעקיפין לעלייה במשקל בשל משקאות דיאטטיים היא מה שניתן לכנות: תסמונת "הבורגר הכפול והדיאט קולה".  מי מאיתנו לא מכיר לפחות אדם אחד האוכל להנאתו  מזון עתיר שומן וסוכר, אבל  מקפיד לשתות אך ורק  משקאות דיאטטיים? המשקה דל הקלוריות מהווה במקרים אלה עלה תאנה או תירוץ קטן לעצמנו שהנה, לפחות את זה אנחנו עושים בסדר. מובן שהרגל כזה עלול לגרום לעלייה במשקל בעקבות התזונה הלקויה, על אף צריכת המשקה הדיאטטי ולא בגללה. שתיית משקאות דיאטטיים במטרה לפצות על אוכל עתיר קלוריות היא אפוא לחלוטין מאמץ שווא.

לעומת זאת, מחקרים נוספים מראים כי שתייה של משקאות דיאטטיים כחלק מדיאטה דלת קלוריות תורמת לירידה במשקל. מחקרים אלה מחזקים את הטענה כי לא המשקאות הדיאטיים אלא הדיאטה עצמה היא המשפיעה על עלייה או ירידה במשקל. משקאות דלי קלוריות במסגרת של דיאטה דלת קלוריות עוזרים למאמץ המלחמתי בהפחתת קלוריות, וכמובן במשקל.

הטעם המתוק הוא ממכר, על כך אין ויכוח. מעטים האנשים שיכולים להסתפק בקוביית שוקולד אחת, ללא חיסול כל חברותיה לשורה. הבעייה במשקאות ממותקים היא שעל אף רמת הקלוריות הנמוכה, רמת המתיקות גבוהה במיוחד. כאמור, יתכן כי אנשים המתרגלים לרמת מתיקות שאינה טבעית, יחפשו שלא במודע לצרוך סוכר נוסף.

אז מה עדיף לנו לשתות – שתייה ממותקת באופן טבעי או מלאכותי? מה מהם יותר גרוע? כיוון שהמחקרים עדיין לא סיפקו לכך מסקנה חד משמעית, התשובה היא שעדיף לשתות… מים. שתיית מים – ועל כך אין עוררין – עדיפה על כל שתייה ממותקת, בין עם סוכר ובין  עם ממתיקים מלאכותיים.

 

נכתב ע"י קרן גרינברג, MPH,  ואליענה משרקי, תזונאית קלינית.

 

מתויג ב: ,

כתיבת תגובה

TOP