ילד סנדוויץ': איך לפתור את דילמת הכריך?

03.11.2015 / פורסם בתזונה נכונה
כריכים לביה"ס

כשהם היו תינוקות, לא היה עולה על דעתנו להחליף להם את חלב האם במשקה ממותק  או את מזון התינוקות בשוקו. איכשהו במהלך השנים, ולמרות שאנחנו עדיין המבוגרים האחראיים כמעט לכל פרט בחיים שלהם, כולל תזונה, משהו השתבש. אנחנו מרגישות שמה שאנחנו מספקות לילדים כתזונה – לא תמיד תואם את מה שהיינו רוצות לתת להם. וזה יוצר אשמה, סוג של רגש לא נוח שנמצא שם בכל פעם שאנחנו מכינות בבוקר לילד כריך הכולל משהו שלא בדיוק מתיישב עם המילה "בריא".

 

לפעמים רגשי האשמה האלה יוצרים  מצב גרוע לא פחות: הכנת כריך יותר מדי בריא הכולל זרעי אלפלפא עם נגיעות חסה וכרוב ניצנים הכרוכים יחדיו בלחם שיפון מחיטה טרום נבוטה, שאנחנו עצמנו לא ממש מצליחות לאכול. ואז אנחנו עוד מתפלאות שהילד החזיר את הכבודה הקולינרית כפי שהיא מבית הספר.

 

הכנת כריך בריא וטעים לילדים: אתגר בר פיצוח

כדי להתמודד עם האתגר, נציע לכן כמה טיפים מעשיים להכנת כריך בריא:

 

  1. על כריך לא מחליטים בבוקר:

    בוקר הוא ברוב הבתים זמן לחוץ של התארגנויות – זמן שממש אינו מתאים לקבלת החלטות מושכלת. את כל הדיונים, ההכנות, השיחות והמשא ומתן מול הצאצאים יש לערוך באופן יזום ומבוקר ביום שלפני. עדיף לבנות מראש תכנית שבועית מסודרת. אפשר להפוך את השיחה הזו לכיף: למקום משפחתי של העלאת הצעות, דיון בהן וקבלת החלטות באופן מעצים.

 

  1. אתן אוכלות בריא – הילדים אוכלים בריא:

    תהליכי חיקוי אצל ילדים הם בלתי מודעים ומהווים את הדרך העיקרית בה הם לומדים את העולם. אתן יכולות להרצות לילד על הסגולות המדהימות של הברוקולי עד מחרתיים: אם אתן לא תאכלו ברוקולי בעצמכן, הם לא יאכלו ברוקולי. אם תכיני לעצמך בכל בוקר כריך של בריאות לעבודה, הוא ילמד שכך נראים כריכים.

 

  1. לא להגזים:

    אל הכריך של הילד בהחלט עדיף שייכנסו רק רכיבים בריאים. אבל חשוב לא להגזים: מניעה מוחלטת של אוכל המוגדר כלא בריא, עשויה ליצור חסך שיוביל בסופו של דבר לאכילה לא מבוקרת של המזון שנמנע. במילים אחרות: אם הילד מקבל כריכים בריאים באופן סדיר, ממש לא נורא אם מדי פעם ישתחל לתפריט איזה כריך עם שוקולד. כמובן שעדיף שוקולד חרובים.

 

  1. איזון:

    כריך טוב הוא כריך מאוזן. כלומר הוא צריך להכיל פחמימות, חלבונים ושומנים במידה הנכונה. הלחם מספק את מנת הפחמימות שהופכת לאנרגיה זמינה בגוף, כך שהמילוי של הכריך צריך להיות מורכב ברובו מחלבון וכמות קטנה של שומנים טובים. וכמובן להוסיף ירקות בשביל הוויטמינים והסיבים.

 

תכל'ס –  רעיונות לכריכים בריאים ומהירי הכנה:

אבוקדו הוא אפשרות מצויינת לכריך בריא, היות שהוא מכיל חלבון, מגוון ויטמינים ושומן בריא, והוא לרוב אהוב על ילדים. תוספת של עגבניה תספק את מנת הירק והיא מהווה שידוך מצויין לאבוקדו.

 

אפשרות נוספת היא טחינה – מלכת הסידן. יש לה ערך תזונתי גבוהה, ובשילוב עם ירקות יוצרת כריך טעים ובריא.

 

יש לכם שאריות עוף משבת? מצויין! פרסו לפרוסות דקות והכניסו לכריך עם שכבה דקה של מיונז. משביע, טעים, ומאפשר גיוון בריא.

 

כמובן ניתן גם ללכת הכריכים הקלאסיים ואהובים- טונה המהווה מקור טוב לחלבון, חביתה, גבינות לא שמנות כגון קוטג', גבינה צהובה, גבינה למריחה- תמיד עם תוספת של ירקות.

טיפ להמנע מכריך רטוב : הניחו עלי חסה על פרוסות הלחם, ומרחו את הממרח הרטוב עליהם.

 

אז קדימה: שבו עכשיו עם הילדים כדי להכין לכל המשפחה תכנית שבועית מסודרת של כריכים מזינים, בריאים ומיוחדים. ושתפו אותנו  ברעיונות מקוריים לכריכים.

 

 

 

כתיבת תגובה

TOP