דום לב לעומת התקף לב

מוות פתאומי אצל אנשים צעירים הוא נדיר מאוד. כשני שליש מהאירועים של מוות פתאומי מתרחשים כשיש לנפגע\ת בעיות לב ברקע. במקרה כזה, משהו מעורר אי סדירות בקצב הלב המכונה פרפור חדרים. אם הלב איננו מסוגל לחזור לקצב הנורמלי, אי הסדירות בקצב גוברת עד שהלב מפסיק לתפקד. אצל נשים צעירות, ובעיקר נשים צעירות שאינן מעשנות, הסבירות שהתקף לב הוא הגורם למוות פתאומי נמוכה ביותר. עם זאת קיימים מקרים חריגים שעלולים להוביל להפרעות קצב.

אפשרות אחת היא קריעה פתאומית של משטח עורק לבבי . במצב זה, לחץ עלול להוביל לקרע על פני השטח של העורק בלב , וכן נוצר קריש דם באזור הקרע,שיכול להוביל לחסימת העורק ולהתקף לב . אירועים מסוג זה הרבה יותר שכיחים אצל נשים, והן מקושרים למתח נפשי קיצוני או מאמץ קיצוני.גורמי הסיכון לכך אינם גורמי סיכון רגילים של התקף לב כגון עישון, סוכרת, כולסטרול גבוה ,יתר לחץ דם – אלא שכיחים יותר בקרב נשים בהריון, נשים לאחר לידה , ונשים שיש להם מחלות הקשורות לחיבור רקמות כגון זאבת או סקלרודרמה.

 

יש אנשים שהאנטומיה של עורקי הלב חורגת מהנורמל. אם העורק נמצא במקום שעשוי להיות דחוס, התכווצות חזקה של הלב עלולה להוביל לחסימה מוחלטת  פתאומית של העורק, וניתוק מוחלט של זרימת הדם יוביל לקצב לב קטלני. עוד חריגה מבנית פוטנציאלית שעלולה לגרום למוות פתאומי אצל אישה צעירה קשורה לקרדיומיופתיה היפרטרופית. מדובר בהפרעה גנטית המתקיימת ב-1 מתוך 500 אנשים, אך לעתים קרובות אינה גורמת לתסמינים ולכן לא תמיד מאובחנת. זהו הגורם השכיח ביותר למוות פתאומי בקרב ספורטאים. אצל נשים הסובלות מקרדיומיופתיה היפרטרופית, שריר הלב מעובה, התאים מוגדלים באופן חריג, ורקמה צלקתית נוצרות בתוך שריר הלב תחת מצב של פעילות גופנית אינטנסיבית או מתח חזק, יש מקרים שנוצר קצב לא סדיר שעשוי להוביל למוות פתאומי. ישנם מומים גנטיים אחרים אשר יכולים להוביל למקצבים לא סדירים של הלב. מחלות אלו נובעות ממומים גנטיים בתעלות השולטות בפעילות החשמלית של הלב. בנוכחות תעלות לא תקינות,, המתח יכול לגרום לתופעות חשמליות לא נורמליות וכך לעורר הפרעות קצב באנשים עם נטייה זו. כמה דוגמאות לכך כוללות תסמונת QT ארוך ואת תסמונת ברוגדה.  ישנם גם קרדיוניתיות אחרות הגורמות לחולשה בלב שגם מעלות את הסכנה למוות פתאומי . מצבים אחרים הקשורים למוות קרדיאלי פתאומי כוללים myocarditis – מצב שבו יש דלקת בשריר הלב. דלקת זו עלולה להיגרם על ידי וירוס, או גורמים אחרים שאנחנו לא מבינים עדיין. דלקת בלב גם מורידה את הסף החשמלי להפרעות קצב סיבה נוספת להסביר מה שקרה לבחורה שניפטרה מדום לב בארוע  חריג היא Takotsubo או " תסמונת הלב השבור למרות שמצב כזה הוא חריג ביותר, הוא עדיין בגדר אפשרות לסיבה שיכולה להוביל למוות פתאומי.

בכל מקרה אם אישה חוותה התעלפות לא מוסברת (סינקופה). עילפון פתאומי ובלתי מוסבר המתרחש במהלך פעילות גופנית יכול להיות סימן שיש בעיה עם הלב שלך. או היא בעלת היסטוריה משפחתית של מוות קרדיאלי פתאומי או  היסטוריה משפחתית של מקרי מוות לא מוסברים לפני גיל 50. מומלץ לה להתייעץ עם קרדיולוג.

TOP