שינוי אורח חיים: הכל אפשרי

26.11.2014 / פורסם בסיפורים אישיים
יהודית הנדלמן

שינוי אורח חיים עשוי להיראות כהר בלתי ניתן לכיבוש. אז במקום להתייאש עוד לפני שהתחלתן בואו לשמוע את סיפורה המופלא של יהודית הנדלמן

יהודית היא בת 72, תושבת ירושלים וחברה במרכז לחיים עצמאיים בעיר, מרכז קהילתי לאנשים עם מוגבלויות. ליהודית מגבלת תנועה עקב קיצור של רגל שמאל ב-11 ס"מ. מייד תוכלו לקרוא מה יש לה להגיד על השינוי הדרסטי באורח חייה שהביא אותה להרגיש בריאה יותר ומלאת אנרגיה ושמחת חיים. היא מביאה את סיפורה כאן על מנת להוכיח שכל אחד יכול לאמץ אורח חיים בריא.

סיפורה של יהודית

הנה זה בא:

"לפני כשנתיים השתתפתי בסדנת אורח חיים בריא בשם "אב"ן דרך" שבנה הג'וינט, שהיא אותה סדנא שאני מנחה היום במרכז לחיים עצמאיים במסגרת הפרויקט של המרכז לבריאות לב האישה לקידום אורח חיים בריא בקרב בעלי מוגבלויות. לפני שהשתתפתי בסדנא לא הייתי מקפידה על אורח חיים בריא כלל-  הייתי שותה הרבה קפה שחור עם סוכר (כ-7 כוסות ביום), מטגנת הרבה, אוכלת הרבה עוגות, לא הייתי שותה מים כלל וכמעט לא הייתי אוכלת פירות וירקות. לא עסקתי בפעילות גופנית, והרגשתי עייפה רוב הזמן. לא הייתה לי אנרגיה, חשק או מוטיבציה לעשות דברים או לצאת מהבית, ולא היה לי עניין בפעילויות שונות. שעמום, עייפות, או חוסר כוח היוו תירוץ עבורי לא לצאת מהבית או לעסוק בפעילות גופנית.

החלטתי להשתתף בסדנת אורח חיים בריא שנערכה במרכז לחיים עצמאיים אך ורק מתוך סקרנות, לא ידעתי מה זה. אמרתי שאם זאת דיאטה אני לא רוצה, אבל אמרו לי שזה גם הרבה דברים אחרים. בסוף באתי ונשביתי. הסדנא פתחה את עיני ונתנה לי מוטיבציה לשנות את אורח החיים. קיבלתי כלים ומיומנויות לבצע שינויים בחיי. השינוי המשמעותי ביותר התחיל כאשר נדרשנו בסדנא לספר לחברי הקבוצה על שינוי אותו אנו מתכוונים לבצע בשבוע הקרוב, כאשר במפגש הבא עלינו לדווח אם עמדנו ביעד שלנו. בלי לחשוב פעמיים הודעתי לחברי הקבוצה שבשבוע הקרוב אני מתכוונת להירשם לבריכת השחייה ולצאת לשחות כל בוקר. אפילו מצאתי בריכה נגישה שיש בה מעלון שיכול לעזור לי להיכנס לבריכה, ונרשמתי. אם זאת, השינוי לא היה קל…  לא היה לי כוח לקום מוקדם בבוקר, לנסוע לבריכה ולהיכנס למים הקרים. כשהשעון צלצל בבוקר העדפתי לחזור לישון, אבל אז נזכרתי במפגש הבא של הסדנא ובהתחייבות שלי…. אני לא יכולה לעמוד בפני חברי הקבוצה ולהודיע על כישלוני! זה ממש לא נעים! הרמתי את עצמי בכוח והתחלתי להגיע לבריכה כל בוקר, ופתאום, בלי ששמתי לב, גיליתי שאני לא יכולה בלי זה!  השחייה העניקה המון כוח ואנרגיה, והעייפות הכרונית נעלמה!

כיום אני מקפידה על אורח חיים בריא ושוחה 5 פעמים בשבוע, כל פעם למשך שעה. עם השינוי הזה באו בהדרגה שינויים נוספים- התחלתי להקפיד על ארוחות מסודרות- אני משלבת פירות וירקות בדיאטה היומית שלי, ומקפידה על ארוחת בוקר מידי בוקר. אני לא אוכלת אוכל מטוגן יותר, ונמנעת ככל הניתן מעוגות. הורדתי את צריכת הקפה שלי מ-7 כוסות ביום לאחת או שתיים, ובמקום אני שותה מים. כשממש מתחשק לי ממתק, אני לוקחת 2 כפיות טחינה ומוסיפה לה מעט דבש, וזה מבחינתי- מעדן. גם משביע, גם בריא, וגם טעים!  עם זאת, הכי חשוב מבחינתי – לא להתנזר. מותר מידי פעם להתפנק במשהו קטן- אצלי הפינוק הוא שוקולד, שאני מאוד אוהבת, ואני מרשה לעצמי טעימה מידי פעם"

"אם אני הצלחתי – אין שום סיבה שאחר לא יצליח"

"אני מרגישה היום הרבה יותר חיוניות, רעננות, ומרץ. יש לי כוח ואנרגיה לעשות דברים. בזכות השינויים האלה התחלתי להתנדב וזה מאוד ממלא אותי. באופן כללי יש לי הרבה יותר מצב רוח ושמחת חיים, ולא נותר לי אלא להמליץ לכולם להשאיר את התירוצים מאחור, כי תמיד יש לכולנו תירוצים מאוד משכנעים, ולעשות את השינוי לעבר חיים בריאים וממלאים יותר… כששואלים אותי איך אפשר להגיע להישגים ולבצע שינויים באורח החיים, אני תמיד אומרת- אם אני הצלחתי, אין שום סיבה שאחר לא יצליח. כל מה שצריך זה קצת רצון והתמדה. חייבים להתחיל עם רצון, ואחריו באה ההתמדה… כשאנשים אומרים שאין להם כוח לעשות שינוי, אני עונה שלא צריך כוח. אף אחד לא מבקש שתלכו קילומטרים. תתחילו ממשהו שלא דורש "כוח", כמו ללכת מס' מטרים. לאט לאט אפשר להגדיל את כמות ההליכה. ביצוע שינוי זה כמו לעלות במדרגות- עליתי מדרגה ראשונה, ולא היה לי קל, אבל עשיתי את זה, סה"כ מדרגה אחת. אח"כ עולים עוד מדרגה- ורואים שזה לא נורא. עולים מדרגה שלישית- גם בסדר. ככל שממשיכים מתרגלים ומגלים את הכוח, ואי אפשר להפסיק. לאט לאט מתקדמים ועולים עד שמגיעים לשמיים- השמים הם הגבול".

*  המרכז לבריאות לב האישה מקיים תוכנית שנתית במרכז לחיים עצמאיים שמטרתה להעניק כלים, מיומנויות וסיוע לאנשים עם מוגבלויות לאמץ אורח חיים בריא ולשפר את בריאותם. יהודית הנדלמן היא אחת ממנחות הסדנא לאורח חיים בריא, שפותחת את התוכנית השנתית. בתור בוגרת הסדנא היא נבחרה להנחות אותה במסגרת "סדנאות עמיתים".

כתיבת תגובה

TOP