אמהות: כך תוכלו לשפר את היכולות הגופניות והלימודיות של ילדכן

06.10.2015 / פורסם בפעילות גופנית
פעילות גופנית

נתחיל מהסוף: החלטה אחת פשוטה וקלה מאוד ליישום יכולה לשפר את היכולות הגופניות והלימודיות של ילדיכן – פעילות גופנית קבועה. באמצעות הכנסת פעילות כזו לסדר היום של ילדיכם תוכלו לסייע להם לשמור על לחץ דם תקין, משקל גוף תקין ומדדי כולסטרול תקינים.

פעילות כזו אף מסייעת בהתפתחות נימי המוח, בהגברת זרימת הדם והחמצון, בהגדלת מספר הקישורים העצביים, בגדילה של תאי עצב במרכז ללמידה וזיכרון במוח, בהעלאת המוליכות העצבית  ובהעלאת נפח רקמת המוח. שינויים אלו משפרים בין השאר את הקשב, עיבוד המידע, אגירתו ואיחזורו (שליפתו), ומסייעים להתמודדות טובה יותר עם הלמידה ולפיתוח רגשות חיובים יותר כלפיה  .

איך מכניסים לשגרת היומיום פעילות גופנית? אחת הדרכים היא  הגעה פעילה לבית הספר.

המפתח: הגעה פעילה לבית הספר

כיום, בניגוד לעבר, רוב הילדים לא צועדים לבית הספר, אלא מוסעים על ידי ההורים או מגיעים בהסעות מאורגנות היישר אל שער בית הספר או סמוך אליו. גם בשעות שאחרי שעות בית הספר הילדים אינם פעילים גופנית – ישנה ירידה ברמת  הפעילות הגופנית של ילדינו בשעות אחר הצהרים ועליה דרמטית בזמן שאותו הם מבלים מול המסך (טלויזיה, מחשב, טלפונים ועוד). הפחתת זמן הפעילות הגופנית של הילדים, עלולה, טווח הארוך, לפגוע בבריאותם, הן במהלך הילדות  והן  בגילאים המאוחרים יותר .

דרך אחת לטפל בבעיה היא על ידי הוספת שיעורי חינוך גופני וזמן המוקדש לפעילות גופנית במהלך הלימודים בבית הספר (כולל הפסקות פעילות, הפסקות לצורך פעילות במהלך השעורים העיוניים ופעילויות העשרה מתאימות). מחקרים לימדו שתוספת זמן המוקדש לפעילויות כאלה אינה פוגעת בהישגים הלימודיים, ובמקרים רבים אף משפרת אותם. ילדים פעילים וכאלו שכושרם הגופני טוב, נוטים להגיע להישגים לימודיים טובים יותר ומטמיעים מיומנויות למידה באופן טוב יותר .

הארכת משך הזמן המוקדש לפעילות גופנית במהלך יום הלימודים היא באחריות הצוות החינוכי בבית הספר, אך אופן הגעתו של הילד לבית הספר היא באחריות ההורים ואנו יכולים לדאוג לכך שההגעה לבית הספר תהפוך לזמן של פעילות גופנית. ממחקרים שנעשו עלה כי בבתי ספר שאליהם הלכו הילדים בצורה מאורגנת בהשגחת ההורים, עלה משך הזמן המוקדש לפעילות גופנית ברמה בינונית. עוד עולה, כי לבנות בנות 10-6 שהלכו או רכבו על אופניים לבית הספר, היה סיכוי טוב יותר להיות בכושר טוב, בהשוואה לכאלו שהגיעו בהסעה. רכיבה על אופניים הגבירה פי 10 את הסיכוי להיות בכושר טוב, והליכה הגבירה סיכוי זה  פי 1.3 .

מחקרים אף מצביעים על כך  שילדים המגיעים לבית הספר באופן פעיל, כלומר הולכים או רוכבים על אופניים, הם לא רק בריאים יותר, אלא שיכולותיהם הלימודיות גבוהות יותר. במחקר שנעשה בספרד בקרב בנות מתבגרות עלה, שלבנות שרכבו על אופניים לבית הספר היה ציון גבוה יותר במיומנויות שכליות . קשר חזק נמצא בין הכושר הגופני של תלמידי בית הספר היסודי, לבין הסיכוי שלהם להצליח (ראו איור 1) .פעילות גופנית

האם משקל הגוף קשור לכך? הרי ילדים שאינם פעילים הם גם שמנים יותר. ובכן, בכל קטגוריות המשקל, הן בקרב ילדים בעלי משקל תקין והן בקרב כאלו עם עודף משקל, עליה ברמת הכושר הגופני העלתה את ההישגים הלימודיים .

ההשפעה הסביבתית על ההגעה הפעילה

ישנם כמובן מחסומים שמונעים מאתנו, ההורים, לבחור בדרך של הגעה פעילה. חוסר זמן בבוקר, הסכנות שבכבישים, תשתיות לקויות בדרך לבית הספר, מרחק שנראה גדול, מזג האויר ועוד.

כך, למשל, הורים מדווחים, ששיפור במדרכות, במעברי החצייה ובוויסות התנועה כך שירד נפח התנועה באזור בית הספר, תורמת להחלטתם לאפשר לילד להגיע באופן פעיל לבית הספר.

האם נוכל להתגבר על המחסומים הללו?

הנה כמה נקודות למחשבה:

  • נסו לפנות מספר דקות בבוקר כדי ללכת עם הילדים לבית הספר. בכך תתרמו לבריאות הילדים ולבריאות ההורים.
  • ניתן ליצור שיתוף פעולה עם מספר הורים באזור כך שבכל יום הורה אחר ידאג להליכה פעילה של מספר ילדים.
  • בדקו אם אחים או שכנים בוגרים, שממילא הולכים ברגל לבית הספר, יכולים לסייע בליווי הילדים הקטנים יותר.
  • התארגנות יישובית מול הרשות המקומית ובית הספר יכולה להוריד קשיים ומחסומים. ניתן לבקש:
  • תוספת של משמרות בטיחות של ילדים או "סבא זהב" – שהן משמרות בטיחות של פנסיונרים, שיוצבו בנקודות מרכזיות ומסוכנות.
  • שיפור תשתיות כגון רמזורים, מעברי חציה ועוד.
  • ויסות התנועה כך שבשעות מסוימות בבוקר היא תוסת לדרכים חלופיות ולא תעבור באזור בית הספר.
  •  מסלולי אופניים מסודרים ומתקנים מסודרים ובטוחים לחניית אופניים.
  • הדרכה באמצעות פעילויות העשרה בתוך בית הספר על רכיבה בטוחה על אופניים

ועוד רעיונות רבים שניתן להציע לגורמים המוסמכים.

  • בבתי ספר רבים ברחבי הארץ פועל מזה מספר שנים "אוטובוס מהלך": מסלולי הליכה רגליים מנקודות שונות ברחבי היישוב, שאותם מובילים הורים מתנדבים, בשיתוף הצוות החינוכי בבית הספר. התלמידים מחכים בנקודות איסוף לאורך המסלול, ומצטרפים לאוטובוס הרגלי. כך זוכים הילדים לפעילות משותפת עם ההורים, לטיפוח הרגלי אחריות בכביש, ולפעילות גופנית מהנה, התורמת לבריאותם.

אז בואו ניקח אחריות לבריאות ילדינו. בכך נתרום לבריאותם, לביטחונם העצמי, ליכולות הלימודיות שלהם ולקשריהם החברתיים.

אם יש לכן רעיונות נוספים כיצד לסייע בהעלאת זמן הפעילות הגופנית של הילדים בתוך בית הספר, בהגעה פעילה או אפילו בשעות הפנאי,  אם בית הספר שבו לומדים ילדיכן מטמיע רעיונות מקוריים לקידום והגברת הפעילות הגופנית, בבקשה כתבו לנו בפייסבוק – נשמח לשמוע ולהשמיע.

 

כותבת : ד"ר אסנת קידר, המרכז לבריאות לב האישה

 

 

 

 

 

 

  1. Center for Disease Control and Prevention. The association between school-based physical activity, including physical education, and academic performance. Atlanta, GA: Department of Health and Human Services; 2010
  2. American College of Sports Medicine, Nike, Inc., and International Council of Sport Science and Physical Education (2012). Designed to move. org
  3. Voss, C and Sandercock, G (2010). Aerobic fitness and mode of travel to school in English schoolchildren. Medicine & Science in Sports & Exercise: 281-287.
  4. Martínez-Gómez, D et al (2011). Active Commuting to School and Cognitive Performance in Adolescents- The AVENA Study. JAMA pediatrics, 165(4):300-305.
  5. Chomitz,   et al (2009).  Is there a relationship between physical fitness and academic achievement? Positive results from public school children in the northeastern United States. Journal of School Health , 79(1): 30-37
  6. New York City Department of Health and Mental Hygiene (2009). NYC Vital signs – special report.  Vol 8, No. 1.

 

 

 

כתיבת תגובה

TOP