מחלות לב בנשים

מה זה "מחלת לב"?

"מחלות לב" הנו שם כולל שניתן למגוון מחלות שאפשר לחלקן למומי לב מולדים ולמחלות נרכשות במהלך החיים. אחת ממחלות הלב הנפוצות ביותר היא מחלת הלב הטרשתית, שעלולה לגרום בשיאה ל"התקף לב". התקף לב מתרחש כאשר עורק נחסם ומונע מהדם להגיע לשריר הלב. התהליך מוביל לנזק לתאים ולהיווצרות צלקת. מחלות לב נוספות, כגון מחלות מסתמיות או הפרעות קצב אשר גורמות לתחלואה משמעותית ואי ספיקת לב, הן בין הגורמים העיקריים לאשפוזים ואשפוזים חוזרים. בעידן הנוכחי ההתפתחות באבחנה גנטית מביאה להבנות חדשות לגבי מגוון מחלות הלב, החל במחלות תורשתיות של שריר הלב וכלה במחלה תורשתית משפחתית להפרעות קצב ומוות פתאומי.

ומה קורה בישראל?

יותר משליש מהמאושפזים בישראל התאשפזו בגלל מחלה לבבית או מחלות כלי דם. מדי שנה מתאשפזים כ-25,000 חולים שאובחנו כסובלים מהתקף לב ברמות חומרה שונות. רוב החולים הללו סבלו לפחות מגורם סיכון אחד למחלות לב, כגון יתר לחץ דם, סוכרת, עודף שומנים בדם, עישון או רקע משפחתי הקשור למחלה. מעניין לציין כי שמונים אחוז מקרב האנשים מתחת לגיל 50 שלקו בהתקף לב הם מעשנים כבדים.

עד לפני מספר שנים, מחלות לב היוו את גורם המוות המרכזי בישראל. לאחרונה, בעקבות התקדמות בטיפול המניעתי ובהתערבות רפואית בתחום הקרדיולוגיה, מחלות הסרטן תפסו את הכותרת הלא רצויה של גורם התמותה מספר אחת בארץ. ניתן להסביר שינוי זה, בין היתר, בשיפור המודעות לגבי הסימפטומים של התקף לב, התייעלות הטיפול בגורמי הסיכון (כגון שימוש נפוץ בתרופות יעילות להורדת הכולסטרול) ושינוי טיפולי באוטם חריף בשריר הלב תוך פתיחה מיידית של העורק בצנתור.

בשלושים השנים האחרונות השתנה תחום הקרדיולוגיה בעולם באופן משמעותי, ויחד עם זאת חל שיפור משמעותי בשרידותם של החולים במחלות לב בכלל ובהתקפי לב בפרט. בעוד בעבר התמותה מהתקף לב הייתה גבוהה ביותר – עד 30%, ולרוב לוותה באשפוז ארוך, כיום שיעורי התמותה נמוכים (3%-2%) ורוב החולים קמים ממיטתם בתוך יממה ומשתחררים לביתם בתוך מספר ימים. ההבנה של הפתולוגיה הגורמת לאוטם, יחד עם התרופות החדשות והמכשור המתקדם, שינו בצורה דרסטית את הישרדות החולים.

כתוצאה מההישרדות הגבוהה בעקבות התקפי לב והזדקנות האוכלוסייה, מספר החולים המתמודדים עם אי ספיקת לב כבעיה כרונית גדל באופן משמעותי. הסובלים מאי ספיקת לב נהנים באופן משמעותי מהתקדמות בענף הקרדיולוגיה, מהטיפולים התרופתיים ומטכנולוגיות חדשות. כך לדוגמה ההישרדות של אי ספיקת לב עלתה ב-45% בעשור האחרון הודות לטיפול תרופתי ולדור חדש של קוצבים, שמעבר לטיפול בהפרעות קצב הם גם בעלי יכולת להגביר את תפוקת הלב.

לאור ההתקדמות שנעשתה לאחרונה בהבנתנו את הפתופיזיולוגיה של הלב, שחלקה הוזכרה לעיל, נסללה הדרך להתייחסות לרפואה מגדרית בתחום הקרדיולוגיה.

לב האישה

מחלות לב וכלי דם הם הגורמים המובילים בעולם למוות בקרב נשים. למרות שבמשך שנים מחלות אלו יוחסו בעיקר לגברים, אחת מכל שתי נשים תסבול ממחלות לב במהלך חייה, ואחת מתוך שלוש נשים עשויה למות מהן. בתקופה האחרונה חלה כאמור התקדמות משמעותית במניעה ובטיפול במחלות לב, אך ההישגים עדיין פחותים בנשים בהשוואה לגברים. גם בקרב נשים צעירות גדלה בשנים האחרונות שכיחות התמותה הקרדיווסקולרית, ככל הנראה עקב עישון והשמנת יתר. התחזיות לעתיד צופות המשך עלייה בשכיחות מחלות לב כליליות, הן בקרב נשים והן בקרב גברים, לאור הזדקנות האוכלוסייה ומגיפות של השמנת יתר, סוכרת ושכיחות העישון.

לאורח חיים בריא יש אם כן חלק חשוב בירידה המתמדת בשכיחות של מחלות הלב בעולם המערבי. מעניין לציין כי שמונים אחוז מקרב האנשים מתחת לגיל 50 שלקו בהתקף לב הם מעשנים כבדים. לפיכך, הפסקת עישון מהווה תרומה חשובה לירידה בתחלואה.

בסקר ארצי נמצא כי מספר הגברים שאושפזו בשנים האחרונות בבתי חולים בישראל בגין התקף לב גבוה בהרבה ממספר הנשים, וכן כי קיים שוני מגדרי בסימפטומים של ההתקפים. נוסף על כך, נמצא כי זמן הקריאה לעזרה של גברים קצר יותר מזה של נשים. הנתונים הללו מצביעים על מודעות נמוכה לסכנות של מחלות והתקפי לב בקרב נשים בהשוואה לגברים. המודעות הנמוכה הנה בין השאר פועל יוצא של חוסר היכרות הציבור, כמו גם של צוותים רפואיים, של הסימפטומים הייחודים של מחלת לב כלילית חסימתית בקרב נשים. חשוב לציין כי קיימים הבדלים גדולים בהתפתחות המחלה וביטוייה (הסימפטומים) בקרב נשים וגברים: בניגוד לכאבים הטיפוסיים בחזה, המדווחים על ידי גברים רבים הסובלים מהתקף לב, נשים מדווחות לעתים קרובות על עייפות, קוצר נשימה, כאבים בלסתות ואי נוחות כללית בפלג הגוף העליון. בשל תגובתיות לא תקינה של העורקים הכליליים הראשיים ופעילות לא תקינה של כלי הדם הקטנים, גם בדיקות אבחון מסורתיות המתמקדות בזיהוי מחלה כלילית חסימתית יעילות פחות בקרב נשים מאשר בגברים.

יש דבר כזה "התקף לב נשי"?

גם סוג התקף הלב בנשים שונה מאשר בגברים: בנשים התהליך נובע פחות מקרע ויותר מיצירת ארוזיות ברובד הטרשתי. נשים סובלות פחות ממחלה כלילית חסימתית, אולם הן סובלות בשכיחות גבוהה יותר מחוסר אספקת דם (איסכמיה) לשריר הלב. הסיבה לכך היא, ככל הנראה, שלנשים כלי דם קטנים יותר. גם בתגובה הדלקתית והיכולת לתקן כלי דם שניזוק מקומית יש הבדל בין נשים לגברים, ואם לא די בכך הרי ששיעור התמותה לאחר אוטם לבבי חריף ושיעור אוטמים חוזרים גבוה יותר בקרב נשים מאשר בגברים.

 

מחלות לב בנשים
TOP