לב האישה וחלון ההזדמנויות של טיפול הורמונלי בגיל המעבר

טיפול הורמונלי בגיל המעבר ניתן בעיקר כטיפול בתסמיני גיל המעבר (גלי חום, הזעות לילה, הפרעות שינה, דכדוך, הפרעות במתן שתן ויובש נרתיקי). לטיפול יש גם יתרונות בריאותיים בטווח הארוך בעיקר בשמירה על צפיפות העצם ומניעת אוסטאופורוזיס.

במרוצת השנים, מאז כניסת הטיפול לשימוש לפני יותר מ-60 שנה, השתנה היחס בהתייחסות לטיפול ובפופולריות שלו. היחס לטיפול אינו קשור ליעילותו, שכן אין מחלוקת כי זהו הטיפול היעיל ביותר בתסמינים, אלא קשור לדיווחים שונים על אפשרות לנזק העלול להיגרם על ידי הטיפול.  הירידה המשמעותית בשכיחות השימוש בטיפול ההורמונלי הייתה ב-2002 עת פורסמו תוצאות מחקר רחב היקף (WHI) אשר הצביעו על כך שהנזק והסיכון שבשימוש בהורמונים עולה על היתרונות.

למרות הדיווחים על עליה בשכיחות מחלות כגון סרטן השד ואירועי קרישיות הדם, עדיין הממצא המטריד ביותר שהווה את אבן הנגף העיקרית של הטיפול ההורמונלי היה העלייה בשיעור תחלואת הלב בקרב המשתמשות בהורמונים לעומת הנשים שנטלו אינבו (פלסבו).

הממצא של עליה בשכיחות תחלואת הלב היה בניגוד לכל המצופה ובניגוד לממצאי מחקרים רבים שהדגימו השפעה מיטיבה של ההורמון אסטרוגן על כלי הדם (בעיקר בשריר הלב). לפיכך, נעשו אנליזות חוזרות של מחקר ה-WHI ומחקרים אחרים אשר הדגימו כי העלייה בתחלואה נצפתה בעיקר בנשים המתחילות את הטיפול מאוחר יחסית לזמן הפסקת הווסת. על כן התפתחה תאוריית "חלון ההזדמנויות" הגורסת כי התחלה מוקדמת של הטיפול (בתוך כחמש שנים מאז הפסקת הווסת) אינה כרוכה בעליה, ואף מביאה לירידה, בתחלואת הלב.

על מנת להוכיח את תאוריית "חלון ההזדמנויות" נערכו בארה"ב שני מחקרים מבוקרים רחבי היקף. האחד מכונה KEEPS ( (Krono's Early Estrogen and Progesterone Study והשני מכונהELITE  ((Early vs. late Intervention with Estrogen.

מחקר ה-KEEPS התנהל בעשור האחרון ותוצאותיו פורסמו באוגוסט 2014 בכתב העת Annals Of Internal Medicine.  במחקר זה נבדקו 729 נשים שנכנסו לגיל המעבר בתוך 12-6 חודשים. הנשים קיבלו טיפול הורמונלי בכדורים, מדבקות או טיפול אינבו (פלסבו). הנשים היו בריאות לחלוטין ללא גורמי סיכון למחלת לב. במחקר נבדקו מדדים המעריכים את תקינות כלי הדם בעורקי הצוואר ובעורקי הלב וכן נבדקו מדדי סיכון למחלת לב (לחץ דם, שומני הדם, סוכר ועוד). המחקר נערך במשך 4 שנים. ממצאי המחקר העידו על כך כי לא חל שינוי משמעותי במדדי כלי הדם בכל הקבוצות, אך נמצא שיפור במדדי סיכון מסוימים כגון שומני הדם.

ממצאי המחקר מחזקים את ההנחה כי אם האישה בריאה ומתחילה בטיפול ההורמונלי מוקדם ככל האפשר, אזי הטיפול אינו כרוך בנזק לבבי וכנראה אף מגן על כלי הדם מפני טרשת עורקים.

מחקר ה-ELITE  הסתיים רק בשנה האחרונה ותוצאותיו הרשמיות עדיין לא פורסמו. במחקר זה שבו השתתפו 643 נשים, נבדקה השפעת הטיפול ההורמונלי באסטרוגן על מדדי תפקוד הלב וכלי הדם בנשים צעירות יחסית שזה עתה נכנסו לגיל המעבר, לעומת נשים שנכנסו לתקופת המעבר לפני 6 שנים ויותר.

תוצאות ראשוניות הוצגו בנובמבר 2014 בכנס האגודה האמריקאית לקרדיולוגיה (Americam Heart Association) . התוצאות מצביעות על כך כי אכן הטיפול באסטרוגן משפיע לטובה על הלב ועל כלי הדם בנשים שנכנסו זה עתה לגיל המעבר אך לא בנשים מבוגרות יותר. זהו חיזוק משמעותי לתאוריית חלון ההזדמנויות.

על סמך ממצאים אלו, כל ניירות העמדה של הארגונים העוסקים בגיל המעבר (כולל האגודה הישראלית לגיל המעבר), ממליצים להתחיל את הטיפול מוקדם ככל האפשר ובמינון הנמוך ביותר האפקטיבי לאותה אישה.

עוד על גיל המעבר והסיכון לחלות במחלות לב

 

 

כותב: פרופ' אמנון בז'זינסקי, מנהל מרכז בריאות האישה, הדסה עין-כרם.
יו"ר החוג לגניקולוגיה, ביה"ס לרפואה האוניברסיטה העברית.
חבר ועד האגודה הישראלית והאמריקאית  לגיל המעבר.

 

 

 

 

TOP