מניעת סוכרת במגזר הערבי

 

הנשים במגזר הערבי נמצאות בסיכון מוגבר לסוכרת ולמחלות לב. תכנית הבריאות החדשה לנשות מזרח ירושלים באה לסייע בצמצום התופעה
מחקרים מראים כי האוכלוסייה הערבית בישראל נמצאת בסיכון גבוה יותר למחלת הסוכרת מסוג 2 מאשר האוכלוסייה היהודית, ולכן גם חשופה יותר לתחלואה לבבית. נתון זה מדאיג, ומחייב למצוא דרך למזעור השלכותיו על מצב המטופל, בני משפחתו ונותני השירות הרפואי.

מסקר שנערך באוכלוסייה הערבית עלה כי קרוב ל 70% סובלים מאחת הבעיות הקשורות למחלת הסוכרת, כגון עודף משקל, ערכי סוכר גבוהים וערכי סוכר לא תקינים.

 

התופעה חמורה יותר בקרב הנשים הערביות.  12.1% מהערביות דיווחו על כך שהן אובחנו כסובלות מסוכרת לעומת 4.6% בקרב הנשים היהודיות. בנוסף, נראה כי יש מצב של תת דיווח באוכלוסייה הערבית וייתכן שהאחוז אף גבוה יותר.

 

מה הסיבה לכך?

 

אחת הסיבות המשוערת לתופעה היא שאחוז הנשים הערביות הסובלות מהשמנת יתר, גבוה לעומת הנשים יהודיות באותו חתך גיל. גם מבחינת הרגלי פעילות גופנית, 17.3% מהנשים היהודיות נוהגות לעסוק בפעילות גופנית פעם עד פעמיים בשבוע במשך 20 דקות כל פעם, לעומת 5.9% בלבד מהערביות.

 

היבט משמעותי נוסף הינו תזונה מאוזנת. בסקר תזונה שנעשה בקרב האוכלוסייה הערבית מטעם 'האגודה הישראלית לסוכרת' ו'המועצה הלאומית לסוכרת', מסתבר שכ- 80% מהמשיבים על השאלון צורכים מוצרי חלב עשירים בשומן (מעל 5%), כמו כן 80% מהנשאלים דיווחו שהתזונה שלהם מבוססת על צריכת בשר אדום לעומת בשר עוף והודו. נתון אחר יוצא דופן מראה שכ- 40% מהנשאלים אינם צורכים ירקות על בסיס יומי.

 

המצב כפי שמתואר דורש פעולה מיידית על מנת להפחית את הסיכון של התפתחות סוכרת בחברה הערבית, המהוות נטל קשה למטופל, למשפחתו, לנותני השירות ולתקציב הבריאות בישראל.

 

זו מטרתה של התוכנית לקידום בריאות. לסייע לצמצום גורמי הסיכון לתחלואה בסוכרת בקרב החברה הערבית, ובפרט לאוכלוסייה הנשית, במזרח ירושלים. התוכנית תתבסס על עקרונות של תכניות בריאות עולמיות כדוגמת DPP- DIABETES PREVENTION PROGRAM .

 

התוכנית תפעל דרך הגברת ידע ,שינוי גישה ושינוי דפוסי התנהגויות בתחום הבריאות של נשים – תחילה על קבוצת מודל, ובמידה ותצליח, תתרחב ל14 קבוצות נוספות בשכונות מזרח ירושלים.

 

המשתתפות הן נשים שנבחרו על-ידי תוכנית MiniActive של המרכז הבין-תרבותי. נשים אלה התנדבו להיות מובילות בקהילות שלהן במגוון תחומים, כולל: בטיחות בדרכים וקידום בריאות. הנשים מגיעות בין היתר מהכפרים: סילוואן, צור באהר, עיסאוויה, וואדי ג'וז, שועפט  והן בגילאי 30-60 שנה.

נושאי המפגשים:

תזונה נכונה

  • פעילות גופנית
  • סכרת 1
  • סכרת 2
  • סכרת הריון
  • לחצים נפשיים , השפעתן על בריאותנו
  • הובלת שינוי
  • תזונה במעגל החיים של האשה

 

 

מניעת סכרת
TOP