איזה דגים הכי כדאי לאכול כדי לשמור על הלב?

26.06.2014 / פורסם בתזונה נכונה

התשובה המפתיעה היא: דגים שקר להם. אכן, דגים החיים בים קר חייבים לפתח מנגנון שיאפשר להם לא לקפוא במים. הדגים עושים זאת באמצעות חומצות שומן בלתי רוויות: אומגה 3 ואומגה 6. זו הסיבה שדגים שמקורם בים – ובמיוחד בים הצפוני דוגמת הליבוט וטונה – הם עשירים במיוחד בחומצות אלה.

אכילת דגים העשירים באומגה 3 ואומגה 6 מסייעת במניעת מחלות לב ומניעת עיבוי דפנות העורקים – הגורם מספר אחד למחלות לב ולהתקפי לב. דפנות עורקים מעובות מצרות את נפח הזרימה של הדם ועל כן יוצרות לחץ דם גבוה. אכילת דגים מסייעת בהפחתת ומניעת תופעה זו. למה? המדענים אמנם הצליחו להוכיח את הקשר בין אכילת דגים לבין מניעת עיבוי דפנות העורקים, אך לא מצאו את הקשר הסיבתי המדויק.  לפחות עד מחקר שנערך לאחרונה.

מחקר שנערך באוניברסיטת מזרח פינלנד בקרב 131 נבדקים בעלי רמות גבוהות של גלוקוז בדם (מה שנקרא מצב "טרום סוכרתי"), סייע למדענים להתחיל לפצח את החידה. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי PloS One, הוכיח כי בקרב נבדקים אשר אכלו דגים שומניים – כלומר: דגים העשירים באומגה 3 ואומגה 6 – שלוש פעמים בשבוע היה ריכוז גבוה יותר של חלקיקי HDL גדולים. ה HDL מהווה אמצעי תחבורה של כולסטרול מהצטברויות על דפנות העורקים לכבד, שם הוא עובר עיבוד ומופרש מהגוף כמרה. ההובלה של הכולסטרול והפרשתו מהגוף, מקטינה את רמות הכולסטרול בגוף ומהווה תהליך קריטי במניעת עיבוי דפנות העורקים.

לאחר שהמדענים יצרו את המשוואה של: דגים שקר להם הם דגים שיש להם חומצות שומן בלתי רוויות המסייעות במניעת עיבוי דפנות העורקים באמצעות ריבוי ה HDL, נותר לנו רק להבחין בין דגים שקר להם לבין דגים שממש קר להם, ואותם כדאי לאכול בקביעות, לפחות 3 פעמים בשבוע.

דגי בריכות קלאסיים הם נסיכת הנילוס, קרפיון ואמנון. אפשר לאכול אותם בלב שקט והם בהחלט בריאים ומומלצים. אך אם תקפידו לאכול בקביעות גם דגי ים כמו מקרל, הליבוט, טונה, הרינג, דניס וסלמון – סייעתם ללב שלכן להישאר בריא.

אנחנו לא יודעות אם דייג אוהב דגים, אבל הלב שלכן? בטוח שכן.

כתבה רגדה ברקת, תזונאית המרכז לבריאות לב האישה

מתויג ב:

One Response to “איזה דגים הכי כדאי לאכול כדי לשמור על הלב?”

  1. […] אומגה 3 ואומגה 6. אכילת דגים העשירים באומגה 3 ואומגה 6 הוכחה כמסייעת במניעת מחלות לב ולכן הסלמון נחשב כאחד המאכלים הבריאים ביותר ללב […]

כתיבת תגובה

TOP