אספירין לגברים בלבד?

30.08.2016 / פורסם בFront page posts, רפואה

מחקר ענק שהקיף 54,342 נשים ו- 41,114 גברים העלה תוצאות מפתיעות: האספירין, אחת התרופות הפופולאריות בעולם כטיפול מניעתי למחלות לב, יעיל בעיקר לגברים. על הנשים הוא משפיע הרבה פחות.

תרופת האספירין, או בשמה המדעי חומצה אצטילסליצילית, היא אחת התרופות הפופולאריות בעולם – והעתיקות שבהן. ראשיתה במצרים העתיקה, שם הופקה מקליפת עץ הערבה, והיא התרופה הראשונה בהיסטוריה שיוצרה באופן מלאכותי  במעבדה, ב-1897.

 

 

במינונים גבוהים, התרופה משמשת כנוגדת כאב ודלקות. במינונים נמוכים, האספירין משמש כאמצעי למניעת מחלות לב ושבץ מוחי. הוא ניתן לאלה הסובלים ממחלת לב איסכמית – מצב שבו שריר הלב לא מקבל אספקת דם וחמצן מספקת, בדרך כלל בגלל חסימה מלאה או חלקית של העורקים הכליליים. זאת במטרה למנוע מהם  למנוע תחלואה נוספת.

אך לא רק חולים במחלת לב איסכמית נוטלים אספירין. הרופאים רושמים אספירין לרוב המטופלים שנמצאים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם: לאלה הסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת או השמנה, בעלי רמות גבוהות של כולסטרול, מעשנים או מטופלים עם היסטוריה משפחתית של המחלות האלה.

אבל האם האספירין אכן יעיל במניעת אירועים לבביים אצל חולים שאינם סובלים בהווה ממחלה איסכמית? מחקר ענק, שסיכם תוצאות של מספר מחקרים וכלל 54,342 נשים ו- 41,114 גברים, גילה תוצאות מפתיעות.

המחקר מצא כי בעוד שאצל גברים הטיפול באספירין מפחית בשליש סיכון לאוטם לבבי וב-15% סיכון לאירועים אחרים בכלי דם, הרי  שבקרב הנשים לא נמצאה ירידה בסיכון לאירועים לבביים, אלא "רק" הפחתה של 17% בסיכון לשבץ בנשים מעל לגיל 70.

בכל טיפול תרופתי יש לשקול רווח מול סיכון. האם כדאי איפוא לנשים בריאות ליטול אספירין? כיוון שאחת מתופעות הלוואי העיקריות של שימוש באספירין היא עלייה בסיכון לדימומים, הרי שככל הנראה אין הצדקה לכך שנשים בריאות מתחת לגיל 65 יטלו אספירין למניעת אירוע לבבי.

תופעת לוואי נפוצה אך פחות מדאיגה בעקבות שימוש באספירין היא הופעתם של שטפי דם תת עוריים, המתבטאים בכתמים כחולים, במיוחד בידיים. הדמם אמנם מפריע מבחינה אסתטית, אך במרבית המקרים אין לו משמעות מבחינה בריאותית. לכן, אם קיימת חשיבות לטיפול באספירין סביר להניח שהתועלת מהשימוש בו במקרה זה עולה לאין שיעור על ה"מחיר" האסתטי.

המחקר חשף הבדל נוסף בטיפול באספירין בגברים לעומת בנשים: עמידות לאספירין. מדובר במצב שבו הטיפול באספירין נכשל עקב חוסר תגובה לטיפול בתרופה. הגורמים לעמידות לאספירין מגוונים וכוללים גורמים גנטיים, מצבי מחלה וטיפול בתרופות מסוימות, אולם מסתבר כי גם גורמים מגדריים משפיעים על כך, וכי העמידות לאספירין בקרב נשים נפוצה פי 4 בהשוואה לגברים! זהו שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר מחליטים אם נכון וכדאי לנשים ליטול אספירין.

 

נכתב על ידי דר' ברוריה רוקח, רוקחת קלינית ומייעצת למרכז לבריאות לב האישה

כתיבת תגובה

TOP