הפסקת עישון: מוטב מאוחר מאשר לעולם לא

29.12.2014 / פורסם ברפואה

 

מעשנת ושוקלת להפסיק? חוץ משיפורים מיידיים בבריאות, גם מבחינת הסיכון למחלות לב את עשויה ליישר קו עם נשים שלא עישנו מעולם

אז נכון, רובנו מודעות לכך שהעישון מזיק לבריאות. ועדיין, קשה להיגמל מן ההרגל. חלק מהטיעונים לכך הם ש"הנזק כבר נעשה", “בגילי זה כבר לא משנה", ו"הגוף שלי כבר לא יכול בלי סיגריות".

אולם, ממצאיו של משרד הבריאות הבריטי עשויים לסייע בשינוי תפיסה זאת. לפיהם, הפסקת עישון בקרב נשים מביאה לשיפורים מידיים, בכל מדדי הבריאות: פוריות, חיי המין, מראה העור ובריאות השיניים. זאת אפילו כשהנגמלת כבר מבוגרת והיתה מעשנת כבדה בעברה.
שיפור בחדר המיטות
הידעתן? אנשים שאינם מעשנים נמצאו מושכים פי שלושה בעיני בני זוג פוטנציאליים מאשר מעשנים. אם לא די בכך, הפסקת העישון משפרת את זרימת הדם בגוף ובכך משפרת את התפקוד המיני הן של הגבר הן של האשה.

 

יותר סיכוי להריון

אם את מעשנת ומנסה או שוקלת להיכנס להריון, כדאי לך לקחת בחשבון שהסיגריות אינן עושות טוב לחיי הפוריות. נשים שאינן מעשנות נכנסות להריון בקלות רבה יותר. הפסקת העישון משפרת את רירית הרחם ויכולה לחזק את כח הזרע אצל גברים. הפסקת העישון משפרת גם את הסיכויים להיכנס להריון באמצעות הפרייה מלאכותית ומפחיתה את הסבירות להפלה;  וחשוב מכל, היא  משפרת את הסיכויים ללדת וולד בריא.

עישון במהלך ההריון פוגע בהתפתחות העובר וישפיע עליו לכל משך חייו. לדוגמא, נמצא כי גברים שאמם עישנה במהלך ההריון נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות פוריות וכן בסיכון מוגבר להיות מעשנים ולהתמכר לחומרים נוספים

יפה לך בלי עישון

אבל לא רק בתוך הגוף מתרחשים שינויים בעקבות הגמילה מסיגריות, אלא גם כלפי חוץ. הפסקת העישון עשויה "להשיל" מעלייך כמה שנות גיל כאשר היא מעכבת את הופעתם של קמטים בעור, מעלימה את הצהבהבות והקווים המופיעים בפניהם של מעשנים, ומקנה מראה עור צעיר יותר. הסיבה לכך היא שעורם של אנשים שאינם מעשנים סופג יותר חומרים מזינים ובכללם חמצן.

גם השיניים מתאוששות כשאת מפסיקה להשתמש בטבק: נעצר תהליך הכתמת השיניים, והנשימה נעשית רעננה יותר. הסיכויים של מעשנים לשעבר ללקות בדלקת חניכיים פחותים מאילו של המעשנים.

סוד החיים הארוכים

ואם כל זה מספיק, מסתבר שגם אלו המפסיקות לעשן אחרי שנים ארוכות של סיגריות עשויות להפחית את סיכוייהן ללקות במחלות לב, עד לאותה רמה של אלו שלא עישנו מעולם.

בקרב משתתפות סקר בריאות אחיות שנערך בארה"ב עלה כי באחיות שעישנו בעבר והפסיקו, לא נמצא סיכון מוגבר לתחלואה ולתמותה ממחלת לב וכלי דם, לעומת אלה שלא עישנו מעולם.

הסיכון לתמותה ממחלת לב או לאוטם בקרב אלו שעדיין מעשנות בין סיגריה אחת לחמש סיגריות ביום, הוא גדול עד פי שלושה לעומת אלה שאינן מעשנות כלל, ועד פי שישה בקרב המעשנות 25 או יותר סיגריות ביום.

 

מה אפשר להבין מזה? שלעולם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן, והתוצאות החיוביות באות כמעט מיד. לא משנה כמה קופסאות סיגריות עישנתן בשרשרת, וכמה נזק בלתי הפיך אתן סבורות שכבר גרמתן לגופכן – הפסקת העישון מביאה לתועלת, כמו גם להפחתה הדרגתית בסיכון הכלילי עד לביטולו המוחלט בתוך 3 עד 10 שנים. ואפילו כמות הסיגריות , משך העישון או גיל ההפסקה אינם משפיעים על התוצאה.

אז עכשיו באמת נגמרו התירוצים: לא הגיע הזמן לצאת להפסקה מהסיגריה?

כתיבת תגובה

TOP