מה ישראליות יודעות על התקף לב נשי? – סקר מפתיע

03.09.2015 / פורסם ברפואה
התקף לב נשי

כמה עובדות: אחת מכל שתי נשים תסבול ממחלות לב במהלך חייה. אחת מתוך שלוש נשים עשויה למות ממחלות אלה. ואכן, מידי שנה נפטרות בישראל מעל 5500 נשים כתוצאה ממחלות לב וכלי דם.

אבל כמה נשים בישראל מכירות את העובדות האלה? כמה מהן יידעו לזהות כי הן עוברות התקף לב ולהגיע אל בית החולים בזמן?  ד"ר דנה צפת, המקימה והעומדת בראש המרכז לבריאות לב האישה יזמה סקר שיבדוק את המצב בשטח.

התוצאות המפתיעות של הסקר

הסקר שיזמה ד"ר צפת נערך באמצעות מכון כהן, ובמהלכו נדגמו למעלה מ-1000  נשים ישראליות ביניהן חילוניות, חרדיות וערביות באמצעות הטלפון.

הנשים שהשתתפו בסקר נשאלו 2 שאלות עיקריות: מה לדעתן גורמי המוות העיקריים בקרב נשים; ועד כמה הן מודעות לסימנים של התקף לב.

תוצאות הסקר היו מדהימות: רק 39%  מהנשים היהודיות ידעו מהו גורם התמותה המרכזי בקרב נשים. המצב במגזר הערבי מדאיג אף יותר: רק 25.9% מהנשים הערביות היו מודעות לסיבת המוות העיקרית בקרב נשים. נתון זה בולט אף יותר נוכח העובדה  ששיעור התחלואה במחלות לב בקרב נשים ערביות גדול ב-57% מאשר בקרב נשים יהודיות.

סימנים מדאיגים

במסגרת הסקר נשאלו הנשים אודות סימנים להתקף לב. 69% מכלל הנשים היהודיות מנו את לפחות אחת מהסימנים הבאים כמחשידים לאירוע לבבי:  כאבים בחזה; לחץ בחזה; כאבים בזרועות, בכתפיים או בצוואר.  רק 56% מהנשים הערביות הכירו בסימנים העיקריים האלה.

אמנם, סימנים אלה בהחלט יכולים להעיד על התקף לב, אולם התקף לב נשי מתאפיין במגוון תסמינים נרחב בהרבה הכולל, בין השאר: עייפות יוצאת דופן, בחילות, הקאות, זעה קרה וקוצר נשימה.

גם אם הנשים היו יודעות לזהות בזמן כי הן עוברות התקף לב, ספק רב אם היו מגיעות בזמן לבית החולים. למעשה, רק   54% מכלל הנשים היהודיות העידו כי לו חשו בסימנים מחשידים היו מזמינות אמבולנס. שוב במגזר הערבי המצב מדאיג יותר: רק  רק 20.6% מהנשים הערביות שהשתתפו בסקר השיבו כי היו מזמינות אמבולנס. מעניין לציין שהנשים שלא היו דואגות לעצמן מספיק, כן היו מזמינות אמבולנס עבור אשה אחרת שתדווח על אותם סימני אזהרה: 74.5% מהנשים החילוניות היו מזעיקות אמבולנס במקרה כזה, 89.2% מהחרדיות היו עושות כן  ו-56.4% מן הערביות.

מה עושים?

שאלנו את ד"ר צפת אודות תוצאות הסקר: "הסקר אימת חששות שלנו. נשים ישראליות מכל המגזרים אינן מודעות מספיק לסיכון הכרוך במחלות לב, ולא יידעו לזהות התקף לב בזמן. זו הסיבה שהקמנו את המרכז לבריאות לב האישה בבית החולים בהדסה ששם לו למטרה  להעלות את המודעות להיקף הבעיה, להגביר את המודעות לסימנים להתקף לב נשי, ולחנך נשים מגיל צעיר לאורח חיים בריא שימנע את הסיכוי ללקות במחלות לב".

כיתד ניתן להגשים את החזון? לדברי ד"ר צפת, הפצת הידע נעשית במגוון תחומים וזירות, לרבות הובלת תכניות בשטח, בקרב קהלי נשים ללא הבדלי דת וגזע. חילוניות, דתיות, חרדיות וערביות.

רוצות גם אתן ללמוד על מניעת מחלות לב נשיות וזיהוי סימנים מחשידים? הירשמו לניוזלטר שלנו והצטרפו לפייסבוק.

 

2 Responses to “מה ישראליות יודעות על התקף לב נשי? – סקר מפתיע”

  1. […] אינה שונה מהרבה מאוד נשים בישראל שלפי סקר שנעשה לאחרונה לא יודעות לזהות בזמן התקף לב נשי ולעתים קרובות […]

  2. […] ג'וי פולין, ששם לו למטרה להנהיג מהפכה של ממש במטרה להביא להצלתן של אלפי נשים בישראל מדי […]

כתיבת תגובה

TOP