קפה זה בריא? עושים סדר במחקרי הקפה

15.03.2016 / פורסם בתזונה נכונה
קפה

לא מסוגלת להתחיל את הבוקר בלי קפה? את לא לבד. לפי מקבץ מחקרים שהתפרסם בשנים האחרונות, כ-90% מהישראלים אוהבים לשתות קפה, כ-40% מדווחים על שתיית ארבע כוסות קפה ביום, ו-17% אף מצהירים כי הם לוגמים שש כוסות ויותר מהמשקה הריחני הזה מדי יום. טבעי, אפוא, שהשאלה "האם קפה זה בריא?" תהפוך לשאלה שכיחה.

נו, אז קפה זה בריא או לא?

הקפה ידוע כחומר מעורר בעיקר בזכות הקפאין שמצוי בפולים שלו. קפאין מוכר כחומר בעל השפעה פיזיולוגית ממריצה כבר משנת 1978, וככזה שמעלה את רמותיהם של הורמונים כדוגמת אדרנלין ונוראדרנלין, אשר גורמים לעלייה בדופק ובלחץ הדם. שכיחות המחקרים על אודות ההשלכות הרפואיות של צריכת קפאין הלכה וגברה עם השנים יחד עם הפופולריות של המשקה, ותוצאות סותרות של מחקרים כאלה ואחרים צצות להן בעיתונות ובאינטרנט חדשות לבקרים: יום אחד מספרים לנו שהמשקה בריא מאין כמותו ולמחרת הופך המשקה לחשוד המיידי. אז מה נכון? הבה נעשה סדר במחקרים. נתחיל בתחום הקרוב ללבנו, תרתי משמע: בריאות הלב.

האם קיים קשר בין צריכת קפה למחלות לב וכלי דם?

את השאלה הזו בא לבחון מחקר מקיף אשר איגד תוצאות מ-36 מחקרים שונים שבדקו את השאלה במשך 36 שנים (בין השנים 1977 ל-2013) והתבצעו במדינות שונות ברחבי העולם. המחקר בדק את הקשר בין צריכת קפה למחלות לב וכלי דם בקרב 1.3 מיליון אנשים שנשאלו על אודות הרגלי צריכת הקפה שלהם. ניתוח התוצאות מצא כי בהשוואה לאנשים שלא צרכו קפה כלל, אנשים אשר צרכו 3-5 כוסות קפה בממוצע ליממה היו בסיכון מופחת ב-12% למחלות לב וכלי דם (בין היתר מחלת לב כלילית ושבץ מוחי), בעוד צריכה של שש כוסות ויותר ליממה לא נמצאה כמעלה או מפחיתה סיכון למחלות אלו. ישנם מחקרים שמצאו שהקפה מגן על נשים יותר מאשר גברים.

האם קיים קשר בין צריכת קפה להפרעות בקצב הלב?

בשל המלצות של איגודי הקרדיולוגים השונים בארה"ב ועל סמך המחקרים הרפואיים בתחום, הומלץ לסובלים מהפרעות בקצב הלב להימנע מצריכת משקאות המכילים קפאין. ממצאי מחקר שפורסם לאחרונה העלו את השאלה אם המלצות אלו עדיין מוצדקות.

מחקר אשר פורסם בירחון היוקרתי של רופאי הלב בארה"ב ב 2016 בחן את הקשר בין צריכת מוצרים המכילים קפאין לעלייה בהיארעות הפרעות בקצב הלב. החוקרים ניתחו נתונים של 1,388 משתתפים, כאשר אלו אשר היו בעלי היסטוריה של הפרעות קצב קבועות לא נכללו במסגרת הניתוח. במסגרת המחקר נאספו נתונים על אודות תדירות צריכת מוצרי מזון המכילים קפאין כדוגמת קפה, תה ושוקולד, כאשר יותר מ-60% מהמשתתפים דיווחו על צריכת מוצר אחד או יותר ליממה. מעקב אחר קצב הלב בוצע לאורך 24 שעות באמצעות מכשיר "הולטר" לניטור קצב לב.

והתוצאות: בהשוואת מספר אירועי הפרעות בקצב הלב בין אלו אשר צרכו מנת קפאין אחת או יותר ליממה לבין אלו אשר צרכו פחות ממנה, לא נמצא הבדל מובהק. לפיכך, הגיעו החוקרים למסקנה כי צריכה רגילה וקבועה של קפה, תה או שוקולד אינה מהווה גורם סיכון להפרעות קצב לב מסוג פעימת יתר (Premature Contraction). מחקרים אחרים אף לא מצאו קשר בין צריכת קפאין לבין פרפור פרוזדורים בגברים או בנשים.

לאור זאת, ולאור מחקרים דומים שלא הצליחו להוכיח קשר בין צריכת קפאין מתונה וקבועה להפרעות בקצב הלב, ביקשו החוקרים לבחון בשנית את ההמלצות להימנע מצריכת קפה באוכלוסיית חולים שסובלת מהפרעות קצב, במיוחד לאור האפקט המגן שיש לקפה בסיכון לפיתוח מחלות לב וכלי דם.

האם שתיית קפה משפיעה על תמותה?

במחקר שבוצע בבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד ופורסם בירחון Circulation, נמצא כי צריכת קפה במינון של 1-5 כוסות ליממה קשורה להורדת הסיכון הכללי לתמותה בהשוואה לאנשים אשר לא צרכו קפה כלל. מדובר על מחקר נרחב שכלל 208,501 משתתפים ומשתתפות אשר דיווחו על הרגלי צריכת הקפה שלהם, כאשר החוקרים עקבו אחריהם במשך סך כולל של 28 שנים.

לפי מחקר זה, מספר הכוסות האידאלי היה 1-3 כוסות ליממה. במינון זה נמצאו 11% פחות סיכון לתמותה בהשוואה לאלו שלא צרכו קפה. בחלוקה לסיבות תמותה ספציפיות נמצא כי צריכת קפה קשורה בקשר הפוך לתמותה ממחלות של הלב ומערכת העצבים. החוקרים הצביעו גם על העובדה כי לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין צריכת קפה לתמותה מסרטן. שוב, לא נמצאו הבדלים במחקרים אלה בין גברים לבין נשים.

השורה התחתונה

לסיכום, לאור העדויות המדעיות אשר הודגמו במגוון נרחב של מחקרים, נראה כי צריכת קפה אינה מגבירה את הסיכון למחלות לב, כלי דם והפרעות בקצב הלב, אלא לעתים אף להפך – צריכת קפה מתונה קשורה להורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם וקשורה לירידה בסיכון לתמותה.

שימו לב לכמה נקודות:

  1. המחקרים עוסקים בקפאין, לא במה שנלווה לכוס הקפה בדרך כלל: סוכר, חלב, קצפת והמאפה שליד. יש לשים לב שיחד עם צריכת הקפה אתן שמות לב גם לסוכרים ולשומנים שעשויים לבוא איתו ולהפוך את צריכת הקפה למנהג שפוגם בבריאות במקום לסייע לה.
  2. מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה כיוון שקפאין הנו חומר משתן.
  3. בכל מקרה של ספק מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל על אודות צריכת קפאין במקרה הפרטני שלכן.

לאור נתונים אלו, אין צורך למנוע מעצמכן שתיית קפה מתונה מחשש שהוא מזיק לבריאותכן. להפך, הוא טעים, מעורר ואף מועיל לבריאות.

המחבר: יעקב (קובי) מגרלי הוא בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, ותלמיד לתואר מוסמך בבריאות הציבור במסגרת מסלול MD/MPH

 

מקורות:
  1. Robertson D, Frolich JC, Carr RK, Watson JT, Hollifield JW, Shand DG, Oates JA. Effects of caffeine on plasma renin activity, catecholamines and blood pressure. N Engl J Med. 1978; 298:181-186.
  2. Ding M, Bhupathiraju SN, Satija A, van Dam RM, Hu FB. Long-term coffee consumption and risk of cardiovascular disease: a systematic review and a dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. Circulation. 2014;129:643–659. doi: 10.1161
  3. Blomstrom‐Lundqvist C et al. ACC/AHA/ESC guidelines for the management of patients with supraventricular arrhythmias–executive summary. A report of the American College of Cardiology/American Heart Association task force on practice guidelines and the European Society of Cardiology committee for practice guidelines (writing committee to develop guidelines for the management of patients with supraventricular arrhythmias) developed in collaboration with NASPE‐Heart Rhythm Society. J Am Coll Cardiol. 2003; 42:1493-1531.
  4. Dixit S, Stein PK, Dewland TA, et al. Consumption of Caffeinated Products and Cardiac Ectopy. J Am Heart Assoc. 2016;5(1)
  5. Ding M, Satija A, Bhupathiraju SN, et al. Association of Coffee Consumption With Total and Cause-Specific Mortality in 3 Large Prospective Cohorts. Circulation. 2015;132(24):2305-15.
  6. Shen J, Johnson VM, Sullivan LM, Jacques PF, Magnani JW, Lubitz SA, Pandey S, Levy D, Vasan RS, Quatromoni PA, Junyent M, Ordovas JM, Benjamin EJ. Dietary factors and incident atrial fibrillation: the Framingham Heart Study.Am J Clin Nutr. 2011 Feb;93(2):261-6. doi: 10.3945/ajcn.110.001305. Epub 2010 Nov 24.

								
							

כתיבת תגובה

TOP