האויבת הכי גדולה שלך

30.10.2016 / פורסם בFront page posts, רפואה

מסתבר שבהשוואה לגברים –  השפעת הסיגריה על נשים הרסנית במיוחד.  רוצה למנוע אפשרות לבעיות פוריות, מחלות לב ופגיעה במערכת ההורמונלית – הפסיקי לעשן, עכשיו!

 

 

האם יש קשר בין עישון לבין בעיות של פוריות, מחלות לב והורמונים נשיים? מסתבר שכן.

בספרות המדעית דווח על קשר חזק יותר בין עישון לאירועי לב בקרב נשים, בהשוואה לגברים. אותו מספר סיגריות, מעלה את הסיכון להשפעות רעות על האישה יותר מאשר מעלות את הסיכון לאותן השפעות אצל גברים.- הסיכון רב יותר ככל שמספר הסיגריות גדול יותר, אך הוא משמעותי גם בקרב המעשנים מספר קטן של סיגריות.

בסקר הגדול ביותר שנערך עד כה בקרב נשים, "סקר בריאות האחיות" בארצות הברית, נמצא קשר הדוק בין מספר הסיגריות ליום לבין תמותה ממחלות כגון מחלת לב כלילית ואוטם שריר הלב. נשים שמעשנות בין 1 ל 4 סיגריות ביום, בהשוואה לאלו שאינן מעשנות כלל, נמצאות בסיכון גבוה פי שלושה,  ונשים המעשנות 25 סיגריות ומעלה – בסיכון גבוה פי שישה.  הסיכון הגבוה ביותר נרשם אצל נשים בגיל מבוגר ונשים עם היסטוריה משפחתית של מחלות.

 

shutterstock_500342905

 

כמו כן דווח על פגיעה במערכת ההורמונלית הנשית, המובילה, בין היתר, לירידה בפוריות. שימוש בגלולות למניעת הריון מגביר את הסיכונים הקשורים לעישון כגון שבץ מוחי, התקף לב וקרישי דם, במיוחד בנשים מעל גיל 35.

מצב אבוד? ממש לא!

אך נראה כי לעולם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן: מסתבר שנשים אשר נגמלו מעישון, אינן נמצאות בסיכון מוגבר למחלות לב בהשוואה לנשים שלא עישנו מעולם. לעומתן, נשים שעדיין מעשנות – ואפילו כמות קטנה של סיגריות ליום –  נמצאות בסיכון גדול.

הפסקת העישון מביאה לתועלת כמעט מיידית: הפחתה בסיכון למחלת לב כלילית עד לביטולו המוחלט בתוך 3 עד 10 שנים. התועלת שבהפסקת העישון הוכחה גם בקרב נשים וגברים שכבר לקו במחלת לב כלילית:  חולים שהפסיקו לעשן הפחיתו את הסיכון לתמותה ב-   26% בהשוואה לחולים שעדיין מעשנים.

­­­תקופה מהפסקת העישון השפעות על הלב והגוף
שבועיים- 3 חודשים הסיכון שלך להתקף לב מתחיל לרדת. תפקודי הריאות שלך מתחילים להשתפר
3 שבועות- 3 חודשים קצב הנשימה משתפר. צעידה נהיית קלה יותר. השיעול הטורדני, מתחיל להיעלם. אם השיעול אינו פוסק, גשי להבדק אצל רופא בהקדם. המשך השיעול הטורדני עלול להיות הסימן לסרטן ריאות.
8 שבועות רמת האינסולין מתחילה להתקרב לרמה נורמלית, למרות עליה של כ- 2.7 ק"ג למשקל.
1-9 חודשים הגודש בסינוסים, קוצר נשימה ועייפות פוחתים. גופיפי הסיליה בריאות  שבים לצמוח ומסוגלים כעת לפנות ליחה מדרכי הנשימה. האנרגיה הכללית של הגוף גדלה.
1 שנה הסיכון שלך, למחלת לב-קורונרית, התקף לב ושבץ פוחתת לפחות ממחצית משל אדם מעשן.
5 שנים הסיכון שלך ל-דימום מוחי עקב שבץ  פוחת בכ-59% . כעת הסיכון שלך לפתח סוכרת זהה האדם שאינו מעשן.
5-15 שנים הסיכון שלך לשבץ פוחת לסיכון זהה של מי שלא עישן
10 שנים הסיכון שלך להיות מאובחנת בסרטן ריאות פוחת ל-30%-50% משל מעשן (מחקר מ-2005). הסיכון לתמותה מסרטן ריאות פוחת לפחות בחצי ממעשן ממוצע המעשן חפיסה ליום. הסיכון לסרטן בחלל הפה, בושט, בקנה הנשימה ובלבלב פוחת. הסיכון לפתח סוכרת בגברים זהה ללא מעשנים (מחקר 2001)
13 שנים המעשן הממוצע שיחיה עד גיל 75 בממוצע יאבד כ- 5.8 שיניים עקב נשירה יותר מלא מעשן. לאחר 13 שנים משהפסקת לעשן, הסיכון שלך לנשירת השיניים זהה לזה של אדם שלא עישן מעולם!
15 שנים הסיכון שלך למחלת לב כלילית זהה לזה של אדם שלא עישן מעולם.
20 שנים הסיכון הכללי של נשים לתמותה מכל הסיבות הקשורות לעישון (הכוללות בין היתר מחלת ריאות וסרטן ריאות) זהה לסיכונן של נשים שלא עישנו מעולם

20 שנים נשמע על פניו כתקופה מאוד ממשוכת, אך אם תפסיקי לעשן בגילאי הביניים, הסיכון שלך יהיה זהה ליתר האנשים שלא מעשנים, בגילאים שמרבית האוכלוסיה מתמודדת עם מחלות לב וסרטן.

 

אז איך יוצאים מזה?

עד לא מזמן נהנו הנשים מיתרון בריאותי משמעותי על פני הגברים, הן מבחינת הסיכון למחלות לב והן באריכות ימים. אך היתרון הזה דועך עם השנים. למה? ביו השאר עקב שינוי לרעה בהרגלי הבריאות, שאחד המרכיבים המשמעותיים בו הוא העישון.

מסתבר כי על נשים השפעת הסיגריות הרסנית במיוחד בהשוואה לגברים. ואצלנו, עם כל הכבוד, יש הרבה יותר דברים טובים להרוס.

 

החלטתן לרדת במספר הסיגריות? לנסות את הגרסה דלת הניקוטין? זה לא מספיק. ההמלצה הרפואית היא לחדול באופן חד משמעי מהעישון, במיוחד אצל נשים. שינויים קטנים בהרגלי העישון לא יפתרו את הבעיה, ועלולים עם הזמן לגרום ל"שבירה" וחזרה לעישון.

הדרכים לגמילה מוחלטת מסיגריות כוללות ליווי תומך מצד הרופא, בני המשפחה והחברים. היום ניתן להשתתף בקבוצות תמיכה ולקבל אמצעים פרמקולוגיים דרך קופת החולים בה את חברה.

נראה כי נשים מגיבות באורח שונה מגברים להתערבויות טיפוליות, התנהגותיות ותרופתיות להפסקת העישון: הן עשויות להיות מודאגות יותר מגברים בתהליך ההפסקה, ועלולות גם לעשן יותר במצבי לחץ נפשי, ואף לגלות רגישות גבוהה יותר להתפתחות דיכאון בעת ההפסקה.

 

אל תתני לכל התירוצים הללו לעצור בעדך. פני לקבלת תמיכה עוד היום! תוכלי בקופת החולים שלך לקבל תמיכה ללא תשלום! פני כעת. בכל סיגריה שאת ממשיכה לעשן את מזיקה לליבך ולריאות שלך. כל סיגריה היא משמעותית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

TOP