כך תשדרגי את חווית הביקור אצל הרופא

09.11.2015 / פורסם ברפואה
ביקור אצל הרופא

"סידורים". מילה המשקפת את כל המטלות שאנחנו חייבות לבצע גם אם אין לנו חשק. גם כדי לשמור על בריאות הלב, צריך לעשות "סידורים".

חשוב לבצע מעקבים תקופתיים ובדיקות סקר על מנת שנוכל לדעת מהן רמות הכולסטרול שלנו, הסוכר, לחץ הדם וה-BMI וכדי שהרופא ידע להזהיר אותנו כשאנחנו בקבוצת סיכון ללקות במחלות לב. נכון, ברוב המקרים הכול תקין, אך אם יש בעיה, חשוב מאוד לגלות אותה בזמן כדי לייעל את הטיפול, למנוע סיבוכים, ולעתים גם להציל חיים.

עם זאת, רבות מאתנו דוחות את הביקור אצל הרופא, בדיוק כפי שאנחנו דוחות את הביקור בדואר או בבנק. בניגוד לדואר או לבנק, כאן, בסוף הביקור, מחכות בדרך כלל הפניות לעוד סידורים: בדיקות דם, בדיקות סקר ואחרות. אז מה נעשה עם הדחיינות הזאת? איך נהפוך את הביקור השגרתי אצל הרופא לחוויית "סידורים" נעימה יותר? הנה כמה טיפים שיעזרו לנו להתגבר על המחסומים בדרך לרופא:

  1. קיצור זמן ההמתנה

מסיבות שונות הביקור אצל הרופא כרוך לרוב בהמתנה ארוכה מעבר לשעה שאליה זומנת. מעצבן ומרגיז ובעיקר משפיע על סדר היום בצורה לא צפויה. ובכן, יש מה לעשות:

  • בקשי להגיע לתור הראשון בלו"ז של הרופא. העיכובים אצל הרופא הם מהסוג ה"מתגלגל": הם צוברים תאוצה ככל שהזמן חולף. לכן, אם תיהיי ראשונה בתור הדבר עשוי להפחית משמעותית את זמן ההמתנה. אם אתם ראשונים – אין עיכובים

 

  • אל תגיעי בימי ראשון. יום ראשון הוא יום עמוס מהאחרים מכיוון שמגיעים כל האנשים שחלו במהלך סוף השבוע. כאשר מדובר בביקור תקופתי אצל הרופא – קבעי תור ליום אחר בשבוע.

 

  • התקשרי מראש לפני ההגעה לרופא. בחלק מהמקרים ניתן להתקשר אל המזכירות ולשאול אם יש איחור ולקבל הערכת זמן מעודכנת. בררי אם זה בסדר שתעכבי מעט את הגעתך בהתאם להתקדמות התור.

 

  1. איך להרגיש נוח יותר בחדר הבדיקות?

בעיות רפואיות הן מידע אישי ורגיש שלא תמיד נעים לשתף בו אנשים אחרים. חלק מהבדיקות נעשות שלא בלבוש מלא, ובכלל – האווירה בחדר מלא במכשירים רפואיים היא לעתים מלחיצה. זה לגמרי בסדר וטבעי – אתן אנושיות. ויש גם מה לעשות:

  • דברו על זה. הרופאים עסוקים מאוד, הם רואים מטופלים רבים ביום ולא תמיד יכולים כולם להיות קשובים למצב הנפשי שלך. אבל אם תגידי לרופא שאת לחוצה או חוששת – הוא יקשיב לך. לכן, אם את מרגישה פחד, לחץ, בלבול – פשוט דברי על זה עם הרופא. הדיבור יפחית את החשש וגם הרופא יהיה רגיש יותר למצבך.

 

  • לנשום. נשמי נשימה עמוקה. קחי שאיפה ארוכה, ושחררי אוויר. מחקרים מראים שנשימות עמוקות יכולות להרגיע את העצבים ולהקל את הכאב. הדבר יכול לעזור בזמן לקיחת דם למשל.

 

  • הם כבר ראו הכול. אין סיבה להתבייש, אין סיבה להרגיש מבוכה. הרופא כבר ראה הכול, לא תצליחי להפתיע אותו. בנוסף, זכרי שמה שקורה בחדר הרופא, נשאר בחדר הרופא (על פי חוק).

 

  • על פי חוק את זכאית להגיע עם מלווה, שיהיה נוכח בבדיקה שלך. השתמשי בזכות זאת אם את חשה אי נוחות להיות  לבד עם הרופא.

 

  1. איך לנצל את הזמן עם הרופא ביעילות?

אחרי כל ההמתנה והלחץ – הגיע תורך. ואז, מרגע שנסגרת הדלת, שעון החול מהתפך ויש לך 10 או 15 דקות בלבד. כשאת יוצאת, את טופחת לעצמך על המצח ושואלות: "איך שכחתי לשאול אותו על התרופה ההיא?". גם כאן – יש מה לעשות:

  • הגיעי מוכנה. התכונני לפגישה עם הרופא כמו לפגישת עבודה – הביאי את כל המסמכים הרלוונטים, רשימת שאלות ורשימת תרופות. כאן תמצאו עוד עצות כיצד להתכונן לביקור אצל הרופא.
  • הציגי את הבעיה העיקרית. הזמן אצל הרופא מוגבל. התחילי עם הבעיה העיקרית אשר לשמה הגעת, אל תחכי עד סוף הביקור. כך, גם את תשכחי משהו – זה לא יהיה הבעיה העיקרית.

 

  • היי כנה. אל תמעיטי ואל תגזימי. שקפי במדויק ובאופן אובייקטיבי ככל הניתן את מצבך. חשוב מאוד שתהיי כנה לגבי הסימפטומים והרגלי הבריאות שלך על מנת שלרופא תהיה תמונה שלמה והוא יוכל להעניק לך את הטיפול הטוב והמתאים ביותר לצרכים שלך.

 

יש לכן טיפים נוספים? שתפו אותנו בתחתית הכתבה.

כתבה: קרן גרינברג, MPH, מנהלת פרוייקטים בקהילה

 

כתיבת תגובה

TOP