התחסנת נגד שפעת? הסיכון ללקות בהתקף לב ירד ב-36%

11.10.2015 / פורסם ברפואה

החורף המתקרב מביא עמו קרירות נעימה, מדרכות שטופות, ציפורים נודדות וגם את מחלת השפעת.

משרד הבריאות מגדיר את השפעת כמחלה נגיפית מדבקת שעשויה להסתבך לכדי דלקת ריאות ואף להפוך לקטלנית. לפי נתוני משרד הבריאות 30%-20% מהילדים חולים מדי שנה בשפעת וכך גם לגבי 10%-5% מהמבוגרים. בהתאם, משרד הבריאות וקופות החולים ממליצים לנו להתחסן בחיסון נגד שפעת עונתית, והחיסון אפילו ניתן בחינם ובשעות נוחות. ההמלצה היא להתחסן לקראת כל חורף, עדיף בחודשים אוקטובר-נובמבר ועד סיום עונת השפעת שהיא בדרך כלל בחודש מארס.

מדי חורף אנחנו מתלבטות אם להתחסן. הרי זה כרוך בהגעה לקופת חולים, המתנה, דקירה  ולעתים גם תופעות לוואי. משרד הבריאות ממליץ באופן חד משמעי להתחסן בשל הסכנות שבסיבוכי השפעת אך חשוב להתחסן מסיבה שנוספת: כדי לשמור על בריאות הלב.

 

חיסון נגד שפעת ובריאות הלב

איך קשור חיסון נגד שפעת להגנה על הלב?

מחקר מקיף משנת 2013, אשר בחן תחלואת לב ומחלות כליליות (מחלות של כלי הדם) בקרב 6,735 מטופלים, אשר חלקם התחסנו נגד שפעת וחלקם קיבלו חיסון דמה (פלסבו), מצא שקבלת חיסון למניעת שפעת הפחית את הסיכון להתקף לב, שבץ מוחי, אי ספיקת לב ואירועים לבביים אחרים בכ- 36% בשנה העוקבת לחיסון.  בנוסף, לחולים שחוו התקף לב בתקופה שלפני החיסון, התחסנות הפחיתה את הסיכון לאירועים חוזרים בשיעור גבוה אף יותר.

למה זה קורה? ההסבר שמציעים החוקרים הוא שכאשר אדם חולה בשפעת, הגוף מפתח תגובה משמעותית של חיסוניות, דבר היוצר רמה גבוהה של דלקתיות. כתוצאה מכך הרובד הדלקתי שבתוך כלי הדם הופך ללא יציב ועלולה להיווצר חסימה של כלי הדם וכתוצאה מכך התקף לב או שבץ מוחי.

כמו כן, שינויים בתפקודי הריאות כתוצאה מהשפעת יכולים להביא לירידה ברמות החמצן בדם. ירידה זו גורמת ללב לעבוד קשה יותר. בנוסף, וירוס השפעת יכול לפגוע ישירות בתאים של שריר הלב, פגיעה שתביא לאי ספיקת לב או להחמרה באי ספיקת הלב אצל אנשים שכבר חולים במחלה.

עם זאת, החוקרים מדגישים שיש לבצע מחקרים קליניים נרחבים כדי לוודא את הבטיחות והיעילות של החיסון למניעת שפעת כגורם המפחית את הסיכון להתקפי לב או שבץ מוחי.

מי צריך להתחסן?

אנחנו בטוחות שהשתכנעתן להתחסן – אז הנה כמה עובדות מעניינות שכדאי לדעת על החיסון:

 

  1. החיסונים מעניקים הגנה טובה נגד שפעת למשך חורף אחד בלבד.

 

  1. בכל סתיו מיוצר חיסון בתרכיב חדש המכיל את שלושת זני השפעת הצפויים להיות שכיחים בשנה הקרובה.

 

  1. משרד הבריאות ממליץ על חיסון נגד שפעת לכל האוכלוסייה מעל גיל 6 חודשים.

 

  1. ההמלצה להתחסן חשובה במיוחד לאנשים שעלולים לסבול מסיבוכי השפעת כגון חולים עם פגיעה במערכת החיסונית, נשים הרות, ילדים בני חצי שנה עד חמש שנים, מבוגרים מעל גיל 50, חולים במחלות לב-ריאה שונות,  חולי סוכרת ומטפלים בילדים קטנים.

 

  1. קיימים שני סוגי חיסון נגד שפעת. (א) חיסון המכיל נגיף מומת הניתן בזריקה ומיועדלכל האוכלוסייה בחינם. (ב) חיסון המכיל נגיף חי מוחלש, הניתן בתרסיס כתחליף לזריקה. חיסון זה לא ינתן לפעוטות עד גיל שנתיים, לנשים בהריון, לחולי אסתמה, לאנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת ולאנשים מעל גיל 49.

 

בפועל, ולמרות היתרונות הרבים, על פי נתונים משרד הבריאות, התחסנו בעונת חורף 2014/2013 רק כ-18% מכלל אוכלוסיית מדינת ישראל.

 

ההחלטה עכשיו צריכה להיות קלה מאי פעם: השנה מתחסנים, ודואגים לחסן גם את ילדינו ובני המשפחה האחרים. עם יתרונות חשובים כל כך ותופעות לואי מזעריות, הרווח לכולנו ברור.

במילים אחרות: מעולם לא היו סיבות רבות כל כך וטובות כל כך לעשות חיסון עם תופעות לוואי מעטות כל כך.

 

כתבה: ד"ר אסנת קידר, המרכז לבריאות לב האישה

 

 

 

מקורות:
  1. משרד הבריאות (ללא תאריך). חיסון נגד שפעת לתינוקות, לילדים ולנשים בהריון http://www.health.gov.il/Subjects/pregnancy/Childbirth/Vaccination_of_infants/Pages/flu.aspx
  2. משרד הבריאות (2014). דוח מסכם- עונת השפעת 2013/14. חטיבת הבריאות, המרכז הלאומי לבקרת מחלות. http://www.health.gov.il/publicationsfiles/flu2013_2014.pdf
  3. Colliss, J (2013). Flu shot linked.to lower heart attack, stroke risk. Harvard  Health Publication, Harvard health Blog . http://www.health.harvard.edu/blog/flu-shot-linked-to-lower-heart-attack-stroke-risk-201310236795
  4. . Udell et al (2013). Association Between Influenza Vaccination and Cardiovascular Outcomes in High-Risk patients. Meta- analysis. JAMA, 310(16):1711-1720

כתיבת תגובה

TOP