כיפת ברזל פנימית: איך להתמודד עם מצבי לחץ

20.07.2014 / פורסם בנפש בריאה בגוף בריא

כאילו לא די לנו במצבי הלחץ היומיומיים שהחיים שלנו מספקים בשפע ומדי יום, הגיעו האזעקות. איך אפשר להישאר רגועה כשהפסקול סביבנו מורכב מאזעקות, רקטות וכיפות ברזל מיירטות? בימים אלה טבעי שכולנו נחוש בחרדת יתר.

מהי חרדה ומה הדרך הטובה ביותר להתמודד איתה?

חרדה אופיינית מאוד למצב בו אדם חש חוסר שליטה על הנעשה. ככל שאדם חש שליטה על המתרחש – הוא רגוע יותר. איבוד השליטה מוביל במסלול ישיר אל החרדה.

בין אם אדם חווה מחלה, אובדן עבודה, שינוי משמעותי בחיים או מלחמה – טבעי שרמות החרדה שלו יעלו. החרדה משפיעה על הרבה גורמים נוספים:  אנשים עשויים להפוך לעצובים, לחוצים ועלולים להרגיש פגיעים וחסרי אונים.

הדרך הטובה ביותר להתגבר על התחושות האלה היא לשוב לתחושת שליטה מסויימת במצב. סוג של כיפת ברזל פנימית שיודעת לפעול ולעשות דווקא ברגעים המפחידים ביותר. כן, הדבר אפשרי גם כשמדובר במחלה קשה כמו מחלת הסרטן.  חולה סרטן ייאלץ ראשית לקבל על עצמו את האיבחון ולאחר מכן, לקבל החלטה מודעת על הדרך בה הוא בוחר להתמודד עם המחלה. באמצעות הבחירה הזו, החולה זוכה לקבל חזרה חלק מהשליטה על המצב. הוא יכול לבחור להיות עצוב או כעוס על המצב או שהוא יכול לבחור למצות כל יום עד תומו ולהתענג על כל רגע, גם בימים הקשים ביותר. הבחירה נתונה בידיו ונמצאת תחת שליטתו.

כך גם במצב הנוכחי של מלחמה. אין לנו שליטה על מתי יחליטו לירות לעברנו רקטות, ואין לנו שליטה על מקומות הפגיעה של הרקטות. אולם שימו לב להנחיות של פיקוד העורף, המתאמץ להחדיר לתאי הזיכרון שלנו את הצעדים שעלינו לנקוט בהם כאשר אנו שומעים אזעקה. הנחיות אלו מעצימות אותנו במצבי משבר, כיוון שאנו חשים שליטה ויודעים מה לעשות כאשר נשמעת אזעקה. ואכן, אנשים רבים מדווחים כי אינם חשים בפחד כאשר הם שומעים את האזעקה, זאת כיוון שהם יודעים מה עליהם לעשות והם חשים תחושת בטחון שאם הם יעקבו אחר ההוראות, הם יהיו בסדר.

השבת תחושת השליטה בעת מצבים מסובכים הינה הפתרון הטוב ביותר לטיפול בחרדה. טכניקות שימוש ב – CBT  (טיפול התנהגותי קוגניטיבי) הוכחו כדרך הטובה ביותר להתמודדות עם חרדה. השיטה מעודדת אנשים לשנות את הדרך בה הם חושבים על מצב מסויים, כדי לאפשר תגובה התנהגותית חיובית יותר.

לסיכום: דברים רבים אשר מתרחשים במהלך חיינו, אינם בשליטתנו, אך אנו שולטים בדרך בה אנו מפרשים את המצבים הללו (לטוב או לרע) וההחלטה כיצד להתמודד עם אותו המצב, הינה גם היא בשליטתנו.

לא רק החזרת שליטה

החזרת השליט אינה האמצעי היחיד להתמודדות עם חרדות. התפילה ותמיכה של משפחה וחברים הינם גם דברים המסייעים מאוד ברגעי לחץ. מאוד חשוב שאנשים ירגישו קרבה לאדם אחר כאשר הם מתמודדים עם מצבים קשים.

מסיבה זו, בתי חולים ומרכזים רבים ברחבי הארץ, מפעילים קווי חירום 24 שעות ביממה המאפשרים לאנשים להתקשר אליהם בתקופה קשה זו כאשר הם חשים בלחץ. אין סיבה שלו אדם אחד ירגיש בודד בעתות כאלה.

כתבה לין רוטשטיין, פסיכולוגית המרכז לבריאות לב האישה

כתיבת תגובה

TOP