כך תשמרי ותשפרי את המיניות שלך

18.08.2016 / פורסם בFront page posts, רפואה

ט”ו באב הוא הזדמנות טובה לא רק לחגוג את האהבה שלנו (או למצוא אותה), אלא גם להזכיר לעצמנו שקיימות דרכים שונות לחוות מיניות טובה, שאנחנו אלה שמגדירות אותן לעצמנו, ושיש לנו היכולת לשמר ולשפר את ההנאה המינית שלנו לאורך השנים.

ט”ו באב, החל השבוע, הוא הזדמנות מצוינת לברר לעצמנו לא רק מה זאת  אהבה, אלא גם מה היא מיניות.  במילון “אבן שושן” מוגדרת מיניות בפשטות כ”יצר המין, המשיכה הטבעית שבין זכר ונקבה”, אבל ההגדרה הזו רחוקה מלהיות מדויקת. מיניות האדם כוללת מגוון רחב של רגשות, מחשבות ופעילויות, והיא נשענת על  סולם הערכים של האדם, אישיותו, עולמו הרוחני, מצבו הבריאותי והדרך בה הוא רוקם את יחסיו הרגשיים והחברתיים. גם לחברה ולתרבות בה אנחנו חיים חלק ניכר בעיצוב המיניות שלנו, ואפילו לאנשי מדע יש השפעה על כך.

לכל אחת מאתנו דעה והשקפה משלה בכל הנוגע למיניות: כיצד היא אמורה להתרחש, מה מקובל ו”תקין”, מה מענג ומה לא, מה מותר ומה אסור.

הראשונים שאפיינו את התגובה המינית בכלים מדעיים היו צמד החוקרים האמריקנים  וויליאם מאסטרס ווירג’יניה ג’ונסון בשנת 1966. הם תיארו ארבעה שלבים: התרגשות, מישור, אורגזמה ולבסוף הרפיה והתרה  (excitement, plateau, orgasm and resolution). בשנת 1974 הוסיפה  הסקסולוגית והפסיכיאטרית האמריקנית הלן זינגר קפלן, חלוצת הטיפול המיני בשנות השישים, את מימד ה”חשק המיני” והגדירה דגם בן שלושה שלבים, שכלל חשק מיני, עוררות ואורגזמה.

דגמים אלה מתייחסים לנשים ולגברים כאחד ומתארים מודל קווי שבו מחשבות מיניות מובילות להמשך התגובה המינית.

בשנת 2000 הציגה הרופאה הקנדית רוזמרי בסון  דגם חדש לתגובה המינית הנשית, הנבדל מהותית ממודל התגובה הגברית. לפי דגם זה, יתכן שאישה יוזמת או נענית בחיוב להזמנה למפגש מיני מכיוון שחשה חשק מיני, אך יתכן שהיא עושה זאת מסיבות אחרות. לדוגמה, רצון לקרבה רגשית, מחויבות, התקשרות ואינטימיות. לפי בסון, חשק תגובתי מתרחש לאחר שהאישה החליטה מסיבות “שאינן מיניות” לחפש אחר גירוי שיעורר את התגובה המינית. אם הגירוי יהיה מהנה והנסיבות יהיו נכונות, החשק יגיע.  אם כך, חשק לפעמים הוא תוצאה של מפגש מיני ולא המניע לכך.

מכאן אנו מבינים שקיימות דרכים שונות לחוות מיניות טובה – דרכים שונות לכל אישה ואישה ולאותה אישה בתקופות שונות של חייה.

הדרך לשמירת מיניות טובה לאורך זמן היא להכיר בשינויים המתרחשים עם השנים, וללמוד להתענג מסוגי מגע וגירויים שונים וחדשים תוך כדי התרכזות בתחושות. ולא פחות חשוב: עצבו לעצמכן את גישתכן לעונג המיני. נכון, ככל שאנו מתבגרות אנו רוכשות יותר ביטחון עצמי וניסיון, אבל לאחר שנים של מסרים – לפעמים מנוגדים – מההורים, חברים, תקשורת, מורים, רופאים ובני זוג על איך, מתי, מה, למה (או למה לא) לקיים יחסי מין, קל מאוד ללכת לאיבוד.

מודעוּת, ביטחון ואהבה עצמיים עוזרים לנו לעצב את האישיות המינית שלנו. אל תחששו לחקור ולבטא – בהסכמה הדדית כמובן –  את מה שעושה לכן טוב. בעידן רווי טכנולוגיה והסחות דעת, מומלץ לנסות להתנתק פה ושם מהטלפונים הניידים או דברים אחרים שעלולים להפריע ליצור רגעים של קרבה. לאנשים עסוקים, מומלץ לתכנן מראש את הזמן לבילוי משותף.

המצב הבריאותי משפיע אף הוא על המיניות שלנו. אם הבחנתן בשינויים במעגל המיני שעשויים לנבוע משינויים במצבכן הבריאותי או משימוש בתרופה חדשה, התייעצו עם הרופא/ה שלכן על כך. לעיתים, שורש הבעיה קשור לשינויים במערכת היחסים או בסיבות אישיות אחרות. אם זה המצב, רצוי לגשת לאנשי מקצוע מוסמכים. במרכז לבריאות מינית של הדסה עומדת לרשותכם מרפאה רב תחומית המטפלת בקשיים בתפקוד המיני.

לסיכום: מיניות האדם גמישה מטבעה ומשתנה, אך יש לנו היכולת לשמר אותה ואף לשפר אותה.

שיהיה לכולנו ט”ו באב שמח!

הכותבת היא ד”ר מיכל לוריא, מנהלת המרכז לבריאות מינית ויועצת המרכז לבריאות לב האישה, המרכז הרפואי הדסה ויו״ר החברה הישראלית להפרעות בתפקוד המיני

פורסם לראשונה באתר סלונה: כך תשמרי ותשפרי את המיניות שלך

כתיבת תגובה

TOP