לצחוק מכל הלב: על מדע הגליטולוגיה

18.03.2015 / פורסם בנפש בריאה בגוף בריא
המרכז לבריאות לב האישה

 

מה זה קרדיולוג כולנו יודעות וגם מה זה רנטגנולוג. אבל מה זה גליטולוג? ובכן, גליטולוגיה היא המדע העוסק בחקר הצחוק והשפעותיו הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות על גוף האדם. לא צוחקות אתך – זה אמתי לגמרי. תבדקי בויקיפדיה.

 

אז מה גילו הגליטולוגים המומחים? שלצחוק ישנן השפעות חיוביות על הגוף הן בטווח הקצר והן לטווח הארוך.

בטווח הקצר:

  • הקלה על מתח ולחץ: הצחוק מפעיל את הגוף: שרירי הפנים זזים, הלב, הריאות והסרעפת עובדים במרץ, וכך מתעוררת  זרימת דם ונוצרת הרפיה של השרירים. כתוצאה מכך, מופחתים  חלק מהתסמינים הפיזיים של הלחץ. במילים אחרות: הצחוק תורם להקלה על מתח קיים ומספק מענה מצוין להפגת מתחים.

 

  • חיזוק: הצחוק מעורר ומחזק את פעילותם של איברים רבים: הלב, שרירי הפנים, הסרעפת, הריאות, ופעילות זו מחזקת אותם.

 

  • יצירת תחושה נעימה: כאשר צוחקים נכנס לגוף  אוויר עשיר בחמצן המגרה את הלב, את הריאות והשרירים ומגביר את שחרור האנדורפינים על ידי המוח. האנדורפינים משמשים כסם טבעי של הגוף ומסייעים לשיכוך כאב ולשיפור מצב הרוח.

 

לטווח הארוך:

  •  שיפור המערכה החיסונית: מחשבות שליליות מעודדות תגובות כימיות המשפיעות על היווצרות מתח בגוף ותחושת החיוניות נחלשת. מחשבות חיוביות לעומת זאת משחררות נוירו-פפטידים המסייעים להתמודד עם מצבי לחץ ומחלות ולהועיל במניעת החמרתם.

 

  • הקלה על כאבים: צחוק עשוי להקל על רמת הכאב ידי כך שהוא מייצר משככי כאבים טבעיים באופן סדיר. צחוק יכול גם לשבור את מעגל כאב-עווית המשותף לכמה הפרעות שריר.

 

  • הגברת שביעות הרצון האישית: צחוק יכול להקל עלינו להתמודד עם מצבים קשים. הוא אף עוזר להתחבר עם אנשים אחרים ובכך תורם לחיזוק קשרים חברתיים, דבר שהוא בעצמו חשוב לבריאות.

 

יתרונות נוספים של הצחוק הם שלא צריך בשבילו מרשם רופא, מותר לקחת אותו גם על קיבה ריקה וגם אחרי האוכל, אין חשש שיהיה בלבול באופן הנטילה שלו והוא בחינם.

 

וזכרו מה אמר צ'רלי צ'פלין: "יום ללא צחוק – הוא יום מבוזבז". ואנחנו מוסיפות: הוא יום לא בריא.

 

כתיבת תגובה

TOP