שאיפה ראשונה: מה הסיכוי שהילד שלכם יעשן?

21.06.2015 / פורסם ברפואה
נזקי העישון בילדים

מדהים לגלות, אך לפי מחקר שנערך לאחרונה  אחד מכל חמישה ילדים ובני נוער התנסה בעישון. מה הסיכוי שזה יהיה דווקא הילד שלכם? ובכן, זה תלוי גם בכם.

עישון: השפעת בני המשפחה

זה שהורים ואחים מהווים מודל לחיקוי עבור הילד והמתבגר, אינו דבר חדש. אך הפעם נמדדה באופן מחקרי מידת ההשפעה של בני משפחה מעשנים על המתבגר. לפי מחקר שנערך בישראל בשנת 2011, עישון של אחד או יותר מבני המשפחה בבית מעלה את הסיכון של המתבגר לעשן  כמעט פי 2 לעומת מתבגר שלא חשוף לעישון בביתו. אבל מי משפיע יותר? האבא, האמא, האח הגדול?

מי מבני המשפחה משפיע יותר?

המחקר מצא ובדק את הנתונים המדהימים הבאים:

  • מתבגרים החשופים לעישון של אחד ההורים  – סיכוייהם לעשן עולים בכ-70% לעומת מתבגרים שגדלים בבתים שבהם ההורים לא מעשנים. כן, 70%.
  • כאשר שני ההורים מעשנים, סיכוייהם של המתבגרים לעשן עולים בצורה משמעותית, כמעט פי  3.
  • להתנהגות האם השפעה רבה יותר מאשר להתנהגות האב.  נמצא כי סיכוייו של המתבגר לעשן גבוהים פי 2 כאשר ההורה המעשן הוא האם לעומת אב מעשן.
  • גם לעישון אח או אחות בוגרים יותר ישנה השפעה רבה. כאשר אח גדול מעשן הסיכוי של המתבגר לעשן הוא פי 2 ויותר.

 

נתונים מהשטח – עישון בקרב ילדים ובני נוער בישראל

כמה בני הנוער הישראלים מעשנים?

על פי נתוני המחקר הישראלי של התנהגויות בריאות בקרב ילדים בגיל בית הספר Behavior in School- Aged Children –  HBSC)Health ) משנת 2011,  19.2% מהילדים ובני הנוער דיווחו כי התנסו בעישון סיגריות או מוצרי טבק. קשה להאמין, אבל כבר בכיתה ו' דיווחו 15.7% מהילדים על התנסות כזו, ובכיתה י' התנסו בעישון כבר % 27.5 מבני הנוער. הנתונים גבוהים במיוחד בקרב בנים, ובמיוחד בקרב בנים במגזר הערבי.

מתוך כל אלו, אחוז לא קטן מעשנים באופן קבוע, לפחות פעם אחת ביום. % 6.2 מהתלמידים דיווחו שהם מעשנים סיגריות או מוצרי טבק לפחות פעם ביום. עם השנים ניכרת עליה בשיעור המעשנים בקרב בנים ובנות ערביות, וירידה קלה בקרב בנות יהודיות. ישנה עליה עם הגיל, כאשר בכתה י' 9.5% מדווחים על עישון לפחות פעם בשבוע, וגם כאן ניכר שיעור עישון גבוה במיוחד בקרב בנים במגזר הערבי (17.1%).

 

 

1111

                                                                                                                                                                                                                            HBSC, 2011

 

מה גורם לאדם צעיר להחליט להתחיל לעשן?

גורמים רבים משפיעים על ההחלטה והם כוללים עישון של חברים וקבוצת ה"שווים", חשיפה לפרסום חיובי של שיווק טבק וסיגריות כולל שחקנים בסרטים ובסדרות טלוויזיה, התנהגות בסביבה הבית ספרית ועישון הורים ואחים. השתייכות למעמד סוציואקונומי נמוך מגדילה את הסיכוי להתחיל לעשן. גם עצם העובדה שניתן להשיג סיגריות בקלות הופכת את העניין לפשוט ומה שיכול היה להשאר בגדר סקרנות, הופך לניסיון מעשי.

הנזק – הווה ועתיד

הנזק שנגרם למתבגר שהחל לעשן בגיל צעיר יהיה רב יותר שכן רוב המעשנים הצעירים יהפכו זאת להרגל קבוע גם בבגרותם. כמחצית מאלו שימשיכו לעשן במשך חייהם ימותו מוקדם יחסית לגילם בעקבות מצבים רפואיים הקשורים לעישון.

להפחתת שיעור המעשנים בקרב בני נוער חשיבות מכרעת לקידום בריאותם ולצמצום הפערים באוכלוסייה. לכן חשובות כל כך תכניות לצמצום שיעור המעשנים בקרב המבוגרים, כמו גם יישום החקיקה לגבי איזורים נקיים מעישון.

ומה עם הנכדים?

הורים מעשנים? כבר אי אפשר לומר שההחלטה להמשיך לעשן היא פרטית שלכם. ההחלטה הזו משפיעה ישירות על בריאות ילדיכם, כמעשנים פאסיביים, ועתה גם ברור שהיא משפיעה ישירות על הסיכוי שילדיכם יהפכו להורים מעשנים בעצמם. בהסתכלות ארוכת טווח, ההחלטה של הורים להמשיך לעשן משליכה ישירות גם הנכדים והנינים שלהם.

מישהו בשושלת צריך להפסיק את זה.

 

ד"ר אסנת קידר- PhD, MPH

 

One Response to “שאיפה ראשונה: מה הסיכוי שהילד שלכם יעשן?”

  1. […] שנעשה לאחרונה קבע שאחד מכל חמישה ילדים ובני נוער – מעשן. אך מה לגבי […]

כתיבת תגובה

TOP