משלוח מנות בריא: יש דבר כזה

22.03.2016 / פורסם בתזונה נכונה
משלוח מנות בריא

כמה צבעים, איזו ססגוניות, איזה מגוון. לא מדובר על סלט ירקות עתיר בוויטמינים אלא על משלוח מנות עתיר בצבעי מאכל, מונוסודיום גלוטמט וחומרים משמרים. משלוחי המנות גדלים משנה לשנה ומכילים שוקולדים מסוגים שונים, סוכריות גומי, נחשים צבעוניים, חטיף מלוח אחד או שניים, ופלים מצופים וכמובן אזני המן (בד"כ קנויים כי למי יש זמן לאפות). כדי שהילד שלנו לא ירגיש מקופח ושונה מחבריו אנחנו מוסיפים עוד ועוד דברים והסלסילה גדלה משנה לשנה. העובדות המצערות הן שלא רק הסלסילה גדלה משנה לשנה אלא גם מספר הילדים השמנים הסובלים ממחלות של מבוגרים כמו שומנים בדם וסוכרת הולך וגדל.

משלוח מנות בריא וחכם

אז מה אפשר לעשות? הרי אנחנו לא יכולים לשלוח את הילד לבית הספר עם משלוח מנות המכיל ירקות ופירות ולצפות שהוא יחזור בשלום, נכון? כמו בכל דבר בחיים אפשר לבצע שינויים בהדרגה ובחכמה  ולהחליט על אילו מזונות אנחנו מוותרים לחלוטין, אילו מזונות נשתדל להמעיט בצריכתם ואילו מזונות נגביר את הצריכה שלהם.

מוותרים על:

שומן טרנס: באריזות הממתקים הוא מופיע כ"שומנים מוקשים חלקית". שומן הטרנס הוא שומן שעבר שינויים מבניים שהפכו אותו מנוזל למוצק. שומן זה נמצא כמזיק מאוד לכלי הדם ומעלה סיכון למחלות לב. סננו מהמשלוח כמה שיותר מוצרים שיש בהם שומן טרנס. בהכנה של אזני המן או עוגות ועוגיות הימנעו משימוש במרגרינה. ניתן להחליף מרגרינה בשמן קנולה למשל, או אפילו ברסק תפוחים.

צבעי מאכל: הם אולי מעניקים לממתקים צבע יפה ומושך את העין אך הם מאוד מזיקים לבריאותנו. נמצא אותם באריזות המזון מסתתרים כשלוש ספרות מאחורי האות E (בין המספר 100 ל-180). צבעי המאכל עלולים לגרום לאלרגיות ולהגביר בעיות נוירולוגיות שונות כמו אי שקט בילדים. בארצות רבות נאסר השימוש בצבעי מאכל מזיקים אלה. סננו מאכלים הכוללים צבעי מאכל.

מפחיתים ב:

צריכה של סוכר פשוט ומלח: הסוכר הפשוט ממכר בטעמו אך למעשה אין לו כל ערך תזונתי וגופנו יכול להסתדר היטב בלעדיו. השתדלו להוסיף כמה שפחות סוכר לשתייה ולעוגות שאתם מכינים. הטעם המתוק הוא טעם נרכש וניתן להיגמל ממנו בהדרגה ובעקביות. לכן מומלץ לבחור מוצרים שלא מכילים סוכר פשוט  במשלוח המנות.

לגבי הנתרן – מלח. המלח נמצא בכמויות עצומות בחטיפים המלוחים, הרבה מעבר למה שהגוף שלנו צריך. עודף נתרן מעלה סיכון לפתח יתר לחץ דם ובעיות לב, ולכן יש להשתדל להפחית בכמויות ולא לכלול כמות גדולה של חטיפים.

אז מה כן אפשר לשים?

אגוזים למיניהם – אגוזי מלך, פקאן ושקדים מכילים שומן מהסוג הבריא והם עשירים מאוד במינרלים ובוויטמינים חיוניים. כמו בכל דבר כדאי לאכול בכמות מתונה – בשלושה אגוזי מלך, למשל, יש כ-45 קלוריות. בחופן של אגוזי מלך – ובכן, חשבו לבד.

שוקולד מריר – ברוב המקרים אין בשוקולד שומן טרנס, ושוקולד העשיר בקקאו (לפחות 60%) נחשב בריא מכיוון שהקקאו מכיל נוגדי חמצון המגנים על הגוף מפני מחלות שונות. גם במקרה של שוקולד יש לשים לב לכמויות מכיוון שכל "שורה" של שוקולד מכילה בממוצע 100 קלוריות.

אזני המן ביתיות (או עוגיות) – ניתן לשלוט על המרכיבים שלהן ולהוסיף מרכיבים בריאים יותר כמו קמח מלא, להפחית בכמות הסוכר ולהימנע משימוש בשומן טרנס (מרגרינה). המילויים עצמם יכולים להיות בריאים כמו שוקולד מריר, פרג או תמרים ואגוזים.

רוצים הצעה לשלושה משלוחי מנות בריאים? בבקשה.

 

הכותבת היא ד"ר אתי גראד, דיאטנית קלינית המתמחה בתזונת נשים ומתבגרים

 

כתיבת תגובה

TOP