ט"ו בשבט הגיע: אילו פירות יבשים כדאי לבחור?

24.01.2016 / פורסם בתזונה נכונה
Dried Fruits On A Table

ט"ו בשבט הגיע – חג לאילנות, ובעיקר לפירות היבשים וליבואנים שלהם. כן, חלק ניכר מהפירות המגיעים אל שולחן החג אינם אזרחי ישראל: הקשיו מגיע מווייטנאם ומהודו, אגוז המקדמיה מארצות הברית, תותים, קיווי ואגסים מסין, ועוד הרבה אחרים – מטורקיה. כך או אחרת, המבחר עצום וקשה להחליט אילו פירות יבשים להכניס הביתה.

ובכן, לא כל הפירות היבשים נולדו אותו דבר. חלק בריאים יותר וחלק פחות. אז חיברנו מדריך קצר שיעשה לכם סדר בסדר הט"ו בשבט.

  1. פירות בסיס: יש פירות שכבר שנים מהווים את הבסיס לשולחן החג. מה הם נותנים לנו? המון: תמרים עשירים במגנזיום, אשלגן וסידן; תאנים עשירות בסידן, אשלגן וסיבים תזונתיים; צימוקים עשירים בוויטמין B6, אשלגן ונוגדי חמצון; חרובים עשירים מאוד בסידן ובסיבים תזונתיים.
  1. פירות אקזוטיים: חוץ מהפירות הקלאסיים לשולחן החג, תוכלו למצוא פירות אקזוטיים יותר, שלא רק יגוונו בטעם אלא גם ביתרונות התזונתיים. פפאיה מיובשת וחמוציות, למשל, כוללים אנטי-אוקסידנטים, העשויים למנוע הסתיידות כלי דם ולכן ישמרו מצוין על הלב שלך. מנגו מיובש עשיר בפיטואסטרוגנים המשמשים נוגדי חמצון ואמורים למנוע מחלות סרטניות.
  1. מלאו כיסיכם באגוזים: צריכה מתונה של שקדים ואגוזים העשירים בסידן, ברזל ומגנזיום תסייע בהפחתת רמת הכולסטרול בדם: אגוזי לוז מכילים פיטוסטרולים וברזל , אגוזי מלך הם מקור טבעי לאומגה 3 ואגוזי ברזיל הם מקור מצוין לסלניום.
  1. סיבים תזונתיים – מצוין ללב: הפירות היבשים עשירים בסיבים תזונתיים ובכך עוזרים למנוע עצירות, תורמים להפחתת רמת הכולסטרול בדם, לאיזון הסוכרת ובעקיפין – להפחתת הסיכון למחלות לב.
  1. תהיו אורגניים: לפירות יבשים אורגניים יש יתרון גדול: הם עוברים ייבוש טבעי הנעשה על גבי יריעות שחורות לאור השמש, או באמצעות מאווררי ענק המפיקים אוויר חם. במילים אחרות: הם אינם מכילים חומרים משמרים. שימו לב: בדיוק מסיבה זו חיי המדף שלהם קצרים יותר, ורצוי לשמור אותם בקירור.
  1. קראו את הרכיבים: בפירות לא אורגניים רשימת הרכיבים חשובה. יש לוודא שאין תוספות של חומרי זיגוג, צבעי מאכל לא טבעיים וגופרית. חומרים אלה יכולים לגרום לתופעות לוואי באוכלוסיות שונות, ביניהן בעיות נשימה באנשים הסובלים מאסטמה והפרעות עיכול.
  1. הגודל לא קובע: בתהליך הייבוש הפירות מאבדים מים ומצטמקים עד כדי שישית ממשקלם המקורי. תהליך הייבוש מעלה משמעותית את ריכוז הסוכר והקלוריות בפרי. בקיצור, הוא אולי נראה לכן קטן, אבל יש בו הרבה קלוריות וסוכר.
  1. המוח לא קולט: להבדיל ממתוקים אחרים, הפרוקטוז שנמצא במיצוי לאחר ייבוש הפרי לא נקלט במוח כמו סוכר רגיל ולכן אין תחושת שובע, מה שגורם לנו לרצות ולאכול ללא הגבלה. צרכו בחכמה.
  1. הוסיפו מנת שומן לפרי: אפשר למתן את ההשפעה של צריכת פירות יבשים על ספיגת הסוכר בדם על ידי צריכתם יחד עם מנת שומן. למשל, לפני פעילות גופנית, מומלץ לאכול תמר עם שקדים.
  1. משחק לט"ו בשבט: נסו למצוא בעזרת הטבלה מה השילובים הכי מעניינים עבורכם של פירות יבשים ושומן.
דוגמאות למנת פרי דוגמאות למנת שומן
2 חרובים 3 אגוזי פקאן
תאנה מיובשת גדולה או שתיים קטנות 10 ערמונים
שני תמרים לחים או 1 מג'הול 3 אגוזי מלך
שני שזיפים מיובשים 4 אגוזי קשיו
שלושה משמשים מיובשים 6-8 שקדים
שלוש פרוסות תפוח עץ מיובש 6-8 אגוזי לוז
פלח אננס מיובש (ללא סוכר)  6-8 בוטנים
2 קיווי קטנים  2 כפות גרעיני חמנייה
2 תפוז סיני מסוכר  2 כפות גרעיני אבטיח/ דלעת
2 כפות חמוציות/צימוקים  2 כפות פיסטוקים


ט"ו בשבט בריא ושמח שיהיה לכולנו, וזכרו: מותר לאכול פירות יבשים גם לאחר ט"ו בשבט.

ייעוץ מדעי: ד"ר אתי גראד, דיאטנית קלינית המתמחה בתזונת נשים ומתבגרים

כתיבת תגובה

TOP