קחו נשימה עמוקה

08.11.2015 / פורסם בפעילות בקהילה

רגע לפני שהיא מדלגת לבית ספר לרפואה בארה"ב, מסכמת דבורה אישרוף, 23, את המפגש שלה עם ישראל, עם המרכז הרפואי הדסה, וממששת לראשונה את הדופק של המרכז לבריאות לב האישה.

כמה עובדות מרתקות בקשר לדבורה אישרוף: בוגרת 'ביה"ס מנהטן למוזיקה במגמת אופרה, ראתה לא פחות מ-75 מחזות זמר בברודווי, חברת מקהלה בניצוחו של ג'והן ויליאמס, מלחין המוזיקה של מלחמת הכוכבים, הארי פוטר ואינדיאנה ג'ונס (רשימה חלקית מאוד). אישרוף גאה בעובדה שהיא מצאצאיו של הבעל-שם-טוב כמו גם הבעלים הגאים של דינה, קוקר-ספניאלית, שחוגגת גיל מופלג של 18 שנים.

אישרוף גדלה בניו-יורק, בקהילה יהודית גדולה. החל מיוני האחרון היא מצויידת בתואר 'בוגרת' מאוניברסיטת נורת'ווסטרן שליד שיקאגו, בביולוגיה ובפסיכולוגיה. בשנה האחרונה ללימודי התואר הצטרפה לעוד 40 סטודנטים להרפתקת-טעימות, בת 10 ימים, בישראל. עשרת הימים צרבו בזיכרונה של אישרוף מילים  ותחושות כמו 'חיוניות' ברמה שלא האמינה שקיימת, 'מיגוון אנושי' ובמיוחד 'ארץ קטנה ומחבקת במזרח התיכון'. מוקסמת, נרשמה ל'קריירה ישראל', תכנית של 'מסע ישראל' – יוזמה משותפת של ממשלת ישראל והסוכנות היהודית, המאפשרת לצעירים יהודיים מרחבי העולם לחוות את חווית החיים הישראלית לתקופה של שנה, מתוך תקווה שבסופה של שנה זו יעשו 'עלייה'.

תחת ההשפעה המרגשת של 'התגלית' הישראלית הפרטית שלה, החליטה אישרוף לדחות את לימודי הרפואה בשנה, ולהקדיש את הזמן עד הלימודים לחיים ועבודה בישראל. בשיחת בית קפה אקראית בניו-יורק נחשפה ל'רוצח מספר אחת של נשים בעולם' – מחלות לב בקרב נשים. ואז הכירה מישהי שמכירה את דר' דנה צפת, יוזמת ומנהלת המרכז לבריאות לב האישה, בהדסה.

מאז נחתה, מידי בוקר, היא עולה נלהבת לאוטובוס שמוביל מ'כפר הסטודנטים' בגבעה הצרפתית, למרכז לבריאות לב האישה בעין כרם. על הנהיגה בישראל היא ויתרה בינתיים. מידי לוקחת ללב את הטמפרמנט הישראלי של הנהגים. "אחרי שבועות ספורים בלבד בישראל", כך אישרוף, "הבנתי את היקף הבעיה של מחלות קרדיו-וסקולריות בקרב נשים, ואת המאמץ שמשקיע המרכז במלחמה בסטטיסטיקות בתוך ומחוץ לבית החולים. אני מגיעה מניו-יורק, העיר הגדולה ונדהמתי למצוא בישראל הקטנה מרכז קטן שלוחם בנחישות כה גדולה במחלות לב של נשים. המרכז פועל בכל דרך לתקשר את הפרטים של הסיכונים של נשים, והסימפטומים השונים של נשים בתכניות שתפורות במיוחד לקהילות של נשים חילוניות, חרדיות ולא יהודיות – תכניות שקוראות להן 'לקחת את הלב שלהן בידיים'."

יש גוון מופתע בטון של אישרוף כשהיא מדברת על המרפאה של המרכז, שמעניקה לנשים בסיכון לחלות במחלות לב לבוא, להיבדק, ולהקטין את סיכוייהן לחלות. המרפאה, שמעניקה קשת של שירותים ללא כל עלות כספית, מעסיקה צוות מקצועי המורכב מרופאה קרדיולוגית, אחות, פיזיותרפיסטית, תזונאית ופסיכולוגית. כל אישה שמגיעה אל המרפאה תצא כשהיא מצוידת בתכנית פעולה אישית שנתפרת בדיוק לצרכיה האישיים, כשהיא מבינה כיצד עליה לפעול על מנת להקנות לעצמה הרגלים של אורח חיים בריא, באמצעות פעילות גופנית ותזונה נכונה. או בעצם איך לנהוג על מנת להקטין את הסיכון שלה לחלות.

אישרוף, כיאה לבת 23, היא צרכנית מושבעת של פלטפורמות חברתיות. מפרסומי המרכז ברשת, היא למדה שכל אישה, בכל גיל, חשופה לסיכונים של מחלות לב. "באמצעות מדיה דיגיטלית, שמדברת אל קבוצת הגיל שלי אני יכולה לשתף חברות מחוץ לגבולות ירושלים ולהעלות מודעות של חברות להיקף התופעה. הפלטפורמות השונות של המרכז מספקות טיפים בריאותיים חשובים ומאמרים קלים לקריאה", כך היא. "יש משהו עוצמתי, שליחות שאני חווה, להשתייך למרכז שמטרתו להציל חיים של נשים, להקטין את מספר הנשים שמתות ממחלות לב בכל שנה."

"אני נמצאת במרכז שבועות ספורים בלבד. בעוד כחודש ייערך טקס חנוכת הבית של המרכז ויוסר הלוט. המרכז הוקם לזכרה של לינדה ג'וי פולין שמתה ממחלת לב והיא בת 16 בלבד, באמצעות תרומה נדיבה של אמה, איירין פולין.

"כמי שגדלה בחברה האמריקאית, וחונכה כך שמי שהפרוטה מצויה בכיסו, תורם לנזקק ולחלש ממנו. קיומו של המרכז לא היה מתאפשר ללא תמיכתם של תורמים, שמביעים את מחויבותם כלפי ביטחונן של נשים בכך שהם דואגים לליבן. אני שמחה על ההזדמנות שיש לי לתרום את חלקי במאבק על בריאות לב האישה".

 

 

כתיבת תגובה

TOP