תסמונת הלב השבור: לנשים זה קורה יותר

05.01.2016 / פורסם ברפואה
לב שבור

עכשיו זה מדעי: לנשים הלב נשבר יותר מאשר לגברים. מחקר גדול שהתפרסם לאחרונה מצא שהמצב הרפואי המכונה "תסמונת הלב השבור" שכיח פי תשעה בקרב נשים בהשוואה לגברים.

המחקר, שהתפרסם בכתב-העת היוקרתי New England Journal of Medicine, אף מצא ש-80% מהלוקים בתסמונת זו הן נשים מעל גיל 50.

מהי "תסמונת הלב השבור" ומה הקשר שלה לתמנונים

בשנת 1990, ערך חוקר יפני בדיקות הדמיה של הלב למטופלת שסבלה מכאבים בבית החזה. מהבדיקות עלה שהקצה התחתון של הלב (חוד הלב) התנפח. ההתנפחות הזו היא תוצאה של פגיעה זמנית בשריר הלב, הגורמת לירידה בתפקודו. מצב זה מכונה "תסמונת הלב השבור".

כיוון שצורת הלב יצרה מבנה שהזכיר לחוקר את כד הדיג היפני המסורתי –טאקוטסובו, שמשמש ללכידת תמנונים, קיבלה התסמונת את שמה הלועזי:Syndrome Takotsubo.

בתמונה: טאקוטסובו והתנפחות חוד הלב: מצאו את ההבדלים

היוצר: J. Heuser JHeuser היוצר: 松岡明芳 GNU - GNU Free Documentation License. כיתוב תמונה: המחשת התנפחות חוד הלב
קרדיט: J. Heuser JHeuser 松岡明芳 (רישיון GNU)

זהירות, שביר: מה גורם לתסמונת הלב השבור

בין מתח נפשי לתפקוד לבבי לקוי

הביטוי "לב שבור" משמש כמטאפורה למתח נפשי שנגרם מאבדן של אדם קרוב, אכזבה או פרידה, וכתוצר לוואי של תחושות חרדה וכעס. הרגש המלווה את אותן חוויות הוא שלילי ובעל עצמה, וייתכנו אף תסמינים גופניים ונפשיים כמו עילפון, תעוקה בחזה ודפיקות לב חזקות. במקרים נדירים אף יש קשר ברור בין תסמיני "לב שבור" לבין אותה מחלה בשריר הלב הנקראת "תסמונת הלב השבור".

אולם לעתים התסמונת מופיעה ללא כל סיבה מקדימה הברורה לעין ואשר יכולה להיות סיבה ל"לב שבור" מבחינה נפשית או פסיכולוגית. ב-28% מהמקרים בהם אובחנה תסמונת הלב השבור, לא היו גירויים פיזיים או נפשיים מוקדמים. אכן, לעתים, תסמונת הלב השבור היא  פשוט  תפקוד פיזיולוגי לקוי שיש לרפא ללא כל משמעויות רומנטיות.

מהו הגורם המוביל להופעת התסמונת – פיזי או נפשי?

בניגוד למה שסברו בעבר, כי הגורם המקדים המוביל להופעת התסמונת הוא מתח נפשי, נמצא כי הגורם המוביל בשכיחותו בכלל החולים הוא דווקא עקה גופנית (36% לעומת 27.7%). בהשוואה בין המגדרים, נמצא כי מתח נפשי כגורם מקדים הופיע באחוזים גבוהים יותר בנשים בהשוואה לגברים, בעוד עקה גופנית הייתה נפוצה יותר בגברים.

אותו כאב לב: איך נדע שלא מדובר בהתקף לב?

בעיה: להתקף לב ולתסמונת הלב השבור עשויים להיות סימפטומים זהים. למעשה, 1%-2% מהאנשים שחשבו שהם חווים התקף לב אובחנו כבעלי תסמונת הלב השבור.

גם תוצאות הבדיקות יכולות להטעות: בדיקות הדם יראו עלייה ברמות הטרופונין (אנזים בדם אשר משתחרר משריר הלב כאשר האחרון נפגע), גם בהתקף לב וגם בתסמונת הלב השבור. גם בדיקת אק"ג לא תוכל לבדל בין תסמונת הלב השבור לבין התקף לב.

האבחנה בין התקף לב לבין התסמונת מתבצעת באמצעות הדמיית חדרי הלב, הנעשית או בצנתור או דרך אולטרה-סאונד. הבדיקה מדגימה ירידה בתפקוד הלבבי, ואת אותה התנפחות חוד הלב בצורת לוכד תמנונים אשר העניק לתסמונת את שמה. תופעה נוספת שמסייעת באבחנה היא אפילו מעודדת: השינויים במראה ובתפקוד הלב חולפים לחלוטין לאחר כמה שבועות בתסמונת הלב השבור.

חשוב לאבחן את התסמונת כיוון ש-1 מתוך 5 הלוקים בתסמונת יפתח סיבוכים, שיעור הדומה לשיעור הסיבוכים מהתקף לב. סיבוכים אלו, אשר נפוצים יותר בקרב צעירים אשר חוו עקה גופנית, כוללים הפרעות קצב לבביות, אירועים מוחיים ואף מוות.למרות זאת, אם עוברים את הימים הראשונים הקשים, הפרוגנוזה של תסמונת הלב השבור נחשבת לטובה.

לכן, מה שחשוב הוא: ברגע שחווים סימנים להתקף לב כמו תעוקה או כאב בחזה, עדיף להניח לשאלת הסיבה לכאבים ולהגיע לבית החולים במהירות האפשרית. הרופאים כבר יֵדעו מה לעשות, ועלייך יהיה לקוות שמדובר בתסמונת הלב השבור ולא בהתקף לב.

למה לי לקחת ללב?

סטרס, לחץ וחרדה הם חלק מהחיים של כולנו ואצל רובינו, אין לאלה קשר לתפקוד הלבבי. עם זאת, עדיין עדיף לנסות ללמוד "לא לקחת ללב". זה לא פשוט, אך בהחלט אפשרי. אפשר, למשל, לצאת להליכה עם חברה טובה, או לקפוץ לחופשת דיג תמנונים ביפן.

כתב: יעקב (קובי) מגרלי, בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה, ותלמיד לתואר מוסמך בבריאות הציבור במסגרת מסלול MD/MPH

כתיבת תגובה

TOP