בית נקי מעישון

 

מחקרים רפואיים הוכיחו שעישון פסיבי (חשיפה לעשן הסיגריות מבלי לעשן באופן פעיל) גורם לנזקים בריאותיים רבים אצל הנחשפים לעשן. הנזקים כוללים סיכון מוגבר לסרטן הריאות, למחלות לב ולמחלות ריאה כרוניות. ילדים (בכל גיל, אך במיוחד תינוקות ופעוטות) חשופים לנזקים בריאותיים מידיים וארוכי טווח כתוצאה מחשיפה לעשן הסיגריות – אסטמה, דלקות אוזניים, דלקות בדרכי הנשימה, תסמונת מוות בעריסה ועוד.

הורים משמשים מודל חיקוי לילדים בכול, וכך גם בנושא העישון. אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר המביאים להתחלת עישון הוא הורה שמעשן. הפסקת העישון תעזור להורים להעביר מסר ברור וחד משמעי לילדים – לא לעשן.

מה ניתן לעשות על מנת להבטיח סביבה ביתית בטוחה ובריאה עבור ילדיכם?

לכם, ההורים, יש אפשרות לוודא כי הבית שבו אתם חיים בטוח ובריא עבור ילדיכם.

גמילה מעישון: הדבר הטוב ביותר עבור בריאותכם ובריאות ילדכם הוא להפסיק לעשן. יש היום אמצעים שהוכחו כיעילים והם אף הנמצאים בסל התרופות ויכולים לעזור לכם להיגמל מהסיגריות. לשם כך ניתן לקבל ייעוץ מאנשי מקצוע דרך הטלפון, בקבוצה או באופן אישי, ולשלב בטיפול גם תרופות שונות שכולן הוכחו כמעלות באופן משמעותי את אחוזי ההצלחה בהפסקת העישון. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להתקשר למוקד הטלפוני של הקופה שלכם ולקבל את כל המידע.

סביבה נקיה מעישון: גם אם אתם מעשנים תוכלו לדאוג לסביבה ביתית נקייה מעישון אשר תמנע נזקי בריאות אצל ילדיכם.

  • יש להימנע לחלוטין מעישון ליד הילדים.
  • יש להימנע מעישון בבית בכלל. אין לעשן בבית גם כאשר הילדים לא נמצאים. עשן הסיגריות נספג בבדים השונים בבית (בבגדים, בספות, בוילונות) ומכיוון שדרכי הנשימה של ילדים ותינוקות קטנים ורגישים מאלה של מבוגרים, גם כמויות קטנות של כימיקלים מהעשן המשתחררות לאורך היום מהבדים, יכולות לגרום לנזקים בריאותיים.
  • יש להימנע מעישון ליד הילדים גם באוויר הפתוח (בחצר, בגינה הציבורית וכו'). חלק מהעשן מגיע לדרכי הנשימה של הילדים גם באוויר הפתוח ומזיק לבריאותם.

אם קשה לכם להימנע מעישון למשך זמן ארוך תוכלו להיעזר בתחליפי ניקוטין קצרי טווח כמו מסטיק ניקוטין או לכסנית (סוכריית מציצה) ניקוטין. ניתן לקנות אותם בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא (יש הנחה בבתי המרקחת של הקופות לבעלי ביטוח משלים). התחליף יספק למוח שלכם את הניקוטין שהוא רוצה, בלי שאר החומרים הקיימים בסיגריה, ובלי שתחשפו את הילדים לחומרים הללו.

אם כן, הפסקת העישון היא הפעולה הבריאה ביותר שתוכלו לעשות למען עצמכם ולמען ילדיכם. לשם כך יש אמצעים מוכחים ויעילים שבהם ניתן להיעזר דרך קופות החולים. אם בכל זאת אתם מעשנים, הימנעו לחלוטין מעישון בבית בכל זמן ומעישון ליד הילדים בכל מקום. כך תבטיחו סביבה ביתית נקייה מעישון ובריאה יותר לכם ולילדכם.

 

הכותבת : ד"ר יעל בר-זאב

מנהלת המרכז למניעה ולגמילה מעישון, החטיבה לבריאות בקהילה, הפקולטה למדעי הבריאות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב .יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל (הר"י)

 

עישון פסיבי
TOP