חשיפה לזיהום אוויר בל"ג בעומר

 

ביום שישי, 5 בדצמבר 1952, כיסה את לונדון עשן כבד שאפף את העיר למשך 4 ימים שלמים.

אירועים כמו מופעים וקונצרטים בוטלו כיוון שהקהל לא הצליח לראות את המופע מבעד לערפיח. ילדים לא הלכו לבית הספר, לא ניתן היה להשתמש בכלי רכב בעיר, הרכבות לא פעלו ושדות התעופה הושבתו.

 

משרד הבריאות הבריטי העריך כי באותם ימים מתו 4075 אנשים מעל המצופה בתנאים רגילים, וכ- 100,000 חלו. באופן מפתיע, שיעור התמותה המשיך לעלות מספר חודשים אחרי שהעשן התפוגג, והתמותה כתוצאה מהאירוע הסתכמה בכ-12,000 איש.  מקרי המוות בעקבות העשן נבעו בעיקר מדלקת ריאות, ברונכיטיס, שחפת ואי-ספיקת לב. שיעור התמותה עלה בכלל הגילאים, לא רק בקרב אנשים מבוגרים או חולים.

 

אירוע זה עזר להגיע למסקנה שזיהום האוויר מביא לעליה בתחלואה ובתמותה ובעקבותיו נחקקו חוקים למניעת הפצת חומרים מזהמים מסוכנים. לצערנו, עם השנים התגבר זיהום האוויר הנובע ממזהמים אחרים כמו אוזון וחד תחמוצת החנקן (NO) אשר מקורם בכלי הרכב שבהם אנו נוסעים.

הסיכון העיקרי עבורינו מגיע מחלקיקים הנכנסים לדרכי הנשימה וגודלם קטן מ-2.5 מיקרון.

 

גם היום כ-3 מיליארד בני אדם במדינות מתפתחות מבשלים ומחממים את בתיהם באמצעות הבערת אש ושריפת עצים, פחם וגללי בעלי-חיים. על-פי מחקר המכונה 'הנטל הגלובאלי של התחלואה' (Global Burden of Disease), יותר מ-4 מליון אנשים מתים בכל שנה ממחלות הקשורות לזיהום אוויר בבית. החשיפה לסוג זה של זיהום אוויר גבוהה במיוחד בקרב נשים וילדים, המבלים זמן רב בתוך הבית. יותר ממחצית ממקרי המוות של ילדים מתחת לגיל 5 נגרמים מדלקת ריאות שבה הם לוקים בשל שאיפת חלקיקי פיח וזיהום אוויר בתוך הבית.

זיהום אוויר בתוך הבית עלול לגרום לשבץ מוחי, התקפי לב, מחלות ריאות וסרטן ריאה בקרב מבוגרים בכלל ואצל נשים בפרט.

 

בל"ג בעומר האוויר בישראל הופך להיות רווי בחלקיקים מזהמים (fine particulate matter). באיזורים רבים זיהום האוויר עשוי להיות גבוה פי 5 עד פי 17 מאשר בכל יום רגיל!

 

האם יום אחד בשנה של חשיפה לזיהום אוויר גורם נזק ממשי?

במחקר שנעשה בישראל בשנת 2004 ובו נבדקו השלכות של עליית זיהום האוויר בל"ג בעומר נמצאה עליה מובהקת בשיעור הפונים למיון בשל החמרה של מחלת אסתמה או מחלות חסמתיות של הריאה.

 

נשימת חלקיקים זעירים הקטנים מ-2.5 מיקרון ידועה כמעוררת אירועים לבבים שעלולים להתרחש כעבור מספר שעות ואפילו ימים מרגע החשיפה. הנזק אינו רק בשל  החשיפה לזיהום אוויר ביום אחד אלא בשל החמרה במצב הבריאותי שעלולה להתפתח ולהעלות את הסיכון לתחלואה לבבית וריאתית תוך מספר חודשים.

 

כיצד נצמצם את הנזק (אך לא נוותר על החגיגה!):

  1. הימנעו מביצוע פעילות גופנית מחוץ לבית ביום זה, גם אם אתם בריאים.
  2. לאנשים מבוגרים או בעלי תחלואה נשימתית או לבבית מומלץ להישאר בבית.
  3. מנעו בעירה של פלסטיק, צבע וחומרים שעלולים לכלול מרכיבים רעילים.
  4. הימנעו מישיבה סמוך לעשן המדורות.

 

וכמובן, מומלץ לאחד מדורות ולהסתפק בגובה אש הנמוך מבנין רב קומות!

כך גם נהנה מחברתם של רבים יותר סביב המדורה, גם נוכל לשלות את תפוחי האדמה בבטחה, וגם נצמצם את זיהום האוויר.

 

 

נכתב על-ידי  ד"ר דנה צפת

 

 

TOP