סוכרת ומחלות לב

סוכרת היא מחלה בעלת סיבוכים שונים אשר השכיח שבהם הוא מחלת לב.

סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים בגוף, הפרעה המביאה לעלייה ברמות הסוכר בדם. כאשר רמת הסוכר בדם עולה, הגוף אינו יכול לאזן את הסוכר כמו שצריך.

שכיחות הסוכרת הולכת ועולה בארץ ובעולם כתוצאה מאורח חיים לא בריא, תזונה לא נכונה וכן מעלייה בתוחלת החיים האנושית.

על פי דיווח האגודה הישראלית לסוכרת, בארץ ישנם כ-430,000 חולי סוכרת, וכרבע מיליון איש הם חולים שעדיין לא אובחנו.

מי את גברת סוכרת?

ישנם שני סוגים של סוכרת.

הסוכרת הראשונה היא סוכרת "סוג 1" אשר בעבר נהגו לכנותה "סוכרת נעורים". זוהי סוכרת התלויה באינסולין, ההורמון האחראי על איזון רמות הסוכר בדם. אצל חולה הסוכרת תאי הלבלב אינם מסוגלים לייצר את הורמון האינסולין והחולה חייב לקבל טיפול קבוע באינסולין למשך כל ימי חייו.

במי היא פוגעת?

סוג זה של סוכרת פוגע באנשים צעירים יחסית, בעיקר בגיל ההתבגרות, אף כי המחלה עלולה להתפרץ גם אצל אנשים מבוגרים יותר והסיבה לכך אינה ידועה.

מהם הסימפטומים?

הסימפטומים העיקריים אצל החולים בסוכרת "סוג 1" הם: חולשה, אובדן משקל, צמא, טשטוש ראייה והרגשת נימול בגפיים.

הסוכרת השנייה היא סוכרת "סוג 2". זוהי מחלה הנגרמת כתוצאה משילוב של כמה גורמים.

אצל החולים בסוכרת "סוג 2", הלבלב, שהוא האיבר האחראי על ייצור הורמון האינסולין (המאזן את רמות הסוכר בדם), ממשיך אמנם לייצר אינסולין, אך הוא אינו יעיל ולכן עליו לקבל עזרה חיצונית. בנוסף לכך, הגוף אינו מצליח לנצל את הסוכר שבדם ולהכניסו לתאים הזקוקים לכך.

במי היא פוגעת?

סוכרת "סוג 2"מתפתחת בשלב מאוחר יותר בחיים, בדרך כלל אחרי גיל 40. הגורם העיקרי להיווצרותה הוא התורשה אך גם גורמים סביבתיים הם בעלי השפעה רבה. כך למשל עודף משקל, מצבי לחץ, ובכלל, הרגלי חיים לא טובים, מעלים את הסיכויים להופעת המחלה.

מהם הסימפטומים?

הסימפטומים של סוכרת "סוג 2" הם בדרך כלל קלים. המחלה מתפתחת באטיות, והגוף מתרגל לרמות סוכר גבוהות בדם. אפשר לחיות שנים מבלי לדעת כלל שיש סוכרת.
איך מטפלים בסוכרת?

עיקר הטיפול מתבסס על השגת רמות סוכר מאוזנות בדם.

הוכח מעל לכל ספק ששמירה על רמות סוכר תקינות בדם, מפחיתה במידה משמעותית את הופעת הסיבוכים המאוחרים ואת חומרתם. כיום יכולים חולים סוכרתיים, שרמות הסוכר בדמם מאוזנות כהלכה, לנהל אורח חיים רגיל לחלוטין, בדומה לאורח החיים שמנהל מי שאינו סוכרתי.

דיאטה ופעילות גופנית הנם שני עמודי התווך בטיפול בסוכרת, משום שלשניהם השפעה משמעותית מאוד על רמות הסוכר בדם.

ועוד סוכריה קטנה לקראת סיום:

כדאי לזכור שסוכרת יכולה להיות חלק מהסינדרום המטבולי, כלומר, המטופל סובל לא רק מסוכרת אלא גם מיתר לחץ דם  ומהיפרליפידמיה (רמות שומנים גבוהות בדם). במצב כזה השינוי באורח החיים הוא חיוני לא רק לאיזון רמות הסוכר בדם, אלא גם לאיזון מדדים נוספים ולשמירה על בריאות איברים חיוניים בגוף, כמו למשל הלב.

התעייפתם ממילים ארוכות (ה-י-פ-ר-לי-פי-ד-מ-יה?!) ומקריאה על מחלות?

קומו נא מהכיסא וצאו לצעוד!
המאמר נכתב בידי רגדה ברקת, תזונאית

סוכרת
TOP