רמת הסוכר בדם: כך תפענחו את תוצאות בדיקת הדם

כדי לפענח את תוצאת רמת הסוכר בבדיקת הדם יש להבין תחילה מהו תפקידו של הסוכר בגוף, ומדוע רמות גבוהות של סוכר בדם מסוכנות ללב שלך.

סוכר הוא מקור האנרגיה הזמין ביותר לגוף, והוא מופק מפירוק פחמימות שאנחנו אוכלים. לכן, לאחר ארוחה עולה רמת הסוכר בדם. עליית רמת הסוכר גורמת להפרשת הורמון האינסולין למחזור הדם. האינסולין, המיוצר בלבלב, מחדיר את הסוכר לתאים וכך מוריד את רמת הסוכר בדם. ללא האינסולין, הסוכר אינו יכול להיכנס לתאים ונשאר בריכוז גבוה בדם. מצב כזה עלול להוביל למחלת הסוכרת, כאשר יש להבדיל בין שני סוגים של המחלה:

סוכרת מסוג 1: זוהי הפרעה בהפרשת האינסולין מהלבלב, הגורמת לאדם להיות תלוי באספקה חיצונית של אינסולין. זהו הסוג הנפוץ יותר בקרב ילדים ובני נוער, אם כי הוא יכול להופיע בכל גיל.

סוכרת מסוג 2: בסוכרת מסוג זה הלבלב מייצר אינסולין, אך הגוף אינו יכול לנצל אותו כראוי והסוכר לא חודר לתאים. בעיה זו נקראת "תנגודת אינסולין". בהמשך המחלה, לאחר תקופה שבה הלבלב מפריש אינסולין שאינו מנוצל, הולכת ויורדת יצירתו של האינסולין בגוף, ולעתים אף מפסיקה לחלוטין.
סוכרת מסוג 2 היא הצורה השכיחה ביותר של הסוכרת והגורמים לה הם שילוב של נטייה גנטית וגורמים סביבתיים, כמו השמנה וחוסר פעילות גופנית.

הקשר בין סוכרת ומחלות לב: הסוכר העודף שהגוף לא מצליח לספוג הופך לשומן. השומן עלול להצטבר בכלי הדם ולגרום להיצרות שלהם, דבר המקשה על אספקת הדם ללב ועלול להוביל למחלת לב או להתקף לב. נוסף על כך, הסוכר שוקע בכלי הדם וגורם לסיבוכים נוספים.

סוגי הבדיקות למדידת רמת הסוכר בדם

יש שני סוגי בדיקות דם נפוצות הקשורות לרמות הסוכר בדם:

  1. רמת הגלוקוז: בדיקה פשוטה מאוד לסריקת אוכלוסייה למחלת הסוכרת. הבדיקה אינה מאוד רגישה, אך היא שימושית מאוד לאיתור אותם האנשים שכדאי להמשיך בבדיקתם כדי לאתר את נוכחות או היעדר המחלה.
  1. המוגלובין מסוכרר,HbA1c : זוהי בדיקה הבודקת את ממוצע רמת הסוכר בדם לאורך תקופה של כשלושה חודשים. "המוגלובין HbA1cמסוכרר"  נוצר כאשר גלוקוז מהדם נקשר להמוגלובין שנמצא בכדורית הדם האדומה. כיוון שאורך חייה של כדורית דם הנו כשלושה חודשים, ניתן להעריך את רמת הסוכר בדם בתקופה ממושכת.

 

הערכים הרצויים של סוכר בדם

גלוקוז:

עד 100 מ"ג/ד"ל – בצום של שמונה שעות

עד 140 מ"ג/ד"ל – שעתיים לאחר האוכל

HbA1c:

עד 5.6% – רמת HbA1c תקינה

5.7%-6.4% – טרום סוכרת

6.5% – סוכרת

איך לפענח את בדיקות הדם?

בבדיקות הדם שלכן חפשו את הערך גלוקוז – Glucose.

הטווח הנורמלי יהיה מתחת ל-100 מ"ג/ד"ל, בהנחה שנלקח לאחר צום של 8 שעות.

לצורך ההמחשה נפענח את תוצאות בדיקת הדם הזו:

רמת הסוכר בדם

בדיקת ההמוגלובין המסוכרר מופיעה בנפרד מהגלוקוז, ונראית כך:% HEMOGLOBIN A1C :

‏‏בדיקת המוגלובין בדם

בבדיקה המופיעה בדוגמא ערך הגלוקוז גבוה (מעל 100 מ"ג/ד"ל), במקרה כזה חשוב לבצע בדיקת HbA1c.  ערך ה- HbA1c בדוגמא הינו 5.8%. זהו מצב של טרום סוכרת.

במצב של טרום סוכרת, אפשר למנוע או להאט את התפתחות הסכרת על ידי פעילות גופנית ודיאטה!

מה ניתן לעשות כדי לשפר את ערכי הסוכר בדם?

אם הערכים אינם תקינים, יש להתייעץ עם רופא ולהתחיל טיפול להורדת רמת הסוכר בדם. הטיפול יכול להיות תרופתי, ובמקביל התנהגותי: חשובה הקפדה על תזונה נכונה,דלה בסוכרים ובפחמימות ריקות, שמירה על הרגלי פעילות גופנית קבועים, כמו גם הפחתת לחץ וחרדה.

גם אם תוצאות בדיקות הדם תקינות: מומלץ מאוד להקפיד על תזונה דלה בסוכרים ובפחמימות ריקות ועל ביצוע פעילות גופנית סדירה – זאת כדי להימנע מראש ממצב של סוכרת.

כתבה: קרן גרינברג, MPH, מנהלת פרויקטים בקהילה

בדיקת סוכר בדם
TOP