עבודה בקהילה: שיעור בריאות במגזר החרדי

27.11.2014 / פורסם בפעילות בקהילה
קהילה

כמה אנחנו באמת יודעות על אורח חיים בריא? וכמה יודעות המורות בבית הספר? תכנית הבריאות שלנו שמה לה למטרה לחנך את דור המחנכים

"תגמור את הירקות, זה חשוב" אנו מפצירות בילד, מודעות לחשיבותה של תזונה נכונה. כן, לכולנו ברור הצורך להיות בעלות ידע בסיסי לגבי נושאים בריאותיים חשובים – כגון ספורט, אכילה ומניעת מחלות – במיוחד כאשר מדובר בנשות חינוך, המופקדות על חינוכם של ילדים. האמנם?

סקר שנערך במסגרת תוכנית בריאות שהתחלנו לקיים בבית הספר התיכון החרדי לבנות "בית יעקב החדש"  בירושלים, בשיתוף עמותת "בשבילך", העלה כי למרות המודעות הרווחת בקרב אנשי הצוות לגבי חשיבות השמירה על בריאות וההשתדלות ליישם זאת בחיי היומיום – עדיין נרשם חוסר ידע בנושאים רבים בתחום.

תכנית הבריאות שבנינו שמה לה למטרה להעביר לאנשי הצוות את הכלים הבסיסיים להבנת ניהול אורח חיים בריא באמצעות סמינר מיוחד, מפגשים ופרויקטים נוספים.

רצון גדול, ידע מועט

דרך קבוצות מיקוד ושאלונים, עלתה תמונת מצב לגבי הידע וההתנהגות הבריאותיים של הצוות החינוכי בבית הספר. מסתבר, שהיכרותו של הצוות עם סימפטומים להתקף לב בנשים הנו חלקי בלבד. כך גם לגבי הכרת גורמי הסיכון למחלות לב ולגבי ההתנהגויות הבריאותיות המומלצות.

עם זאת, חלק גדול מהצוות דיווח על צריכה נאותה של מאכלים בריאותיים – כגון מוצרי חיטה מלאה, פירות וירקות. וכן דווח על הקפדה על ביצוע פעילות גופנית, ברמה המומלצת של 150 דקות בשבוע.

הנושאים שזכו להתעניינות הרבה ביותר  היו בישול בריא, תזונה משפחתית, התמודדות במצבי לחץ ופעילות גופנית. אנשי הצוות אף הודו בחשיבותם של תכנים אלה כחלק מתוכנית הלימודים בבית-הספר.

לומדים לחיות בריא

הנושאים שסומנו כמועדפים ביותר על הצוות, נבחרו להיות חלק מרכזי בסמינר מיוחד בן 15 מפגשים, שיועבר להם על ידי אנשי מקצוע, לצד תכנים מגוונים נוספים בנושאי בריאות.

נוסף על הסמינר, יפורסם בבית הספר גיליון דו-חודשי  בנושאי בריאות, מתכונים ועצות מעשיות לשיפור אורח החיים, ויופצו פוסטרים להגברת המודעות למחלות לב ולהתנהגות בריאותית.

ומה עם פעילות גופנית? גם היא חלק מהפרויקט: החל מתוכנית פדומטרים (מדי צעדים) ועד להקמת חדר התעמלות בסיוע בית-הספר.

משהו חדש מתחיל

וכמו כל דבר טוב, גם הסמינר נפתח באירוע חגיגי, שהתקיים בבית-ספר "בית יעקב החדש" עבור המורים והצוות החינוכי. באירוע נכחו מנהל בית הספר הרב ליברמן, שנשא דברי פתיחה, ד"ר ג'ויס מורל מעמותת 'בשבילך' שהרצה על מניעת מחלות לב וכלי דם, וד"ר אלישבע לייטר שלנו אשר סקרה את התוכנית ואת ממצאיה.

האירוע נחל הצלחה גדולה – עם נוכחות של 90 נשים והיענות של 100% לפעילות התוכנית. גם המשוב מקרב הצוות היה חם וחיובי, ונראה כי כולם מצפים לשנה מרתקת בבית הספר.

נותר אם כן לאחל לכולנו בהצלחה, וכמובן, לבריאות.

ומילה מהצוות החינוכי האחראי על העשרת תכנית בריאות במגזר החרדי – בעקבות אירוע הפתיחה:
"כל הכבוד לכן, היה ערב מדהים!
קודם כל כמובן הבר היה מכבד מעל ומעבר, הערב היה מתוכנן ומבוצע בצורה הכי טובה שיכול להיות, מרתק, מועיל ולענין, לא היו מריחות – מה שהציבור מאד מעריך!
ועל כולן הופעתך המרשימה באופן מיוחד.
כל הציבור כולו מאד מאד נהנה וזה שיחת היום בסמינר. מי שלא היתה מצטערת על כך

"

כתיבת תגובה

TOP